۹ محور مهم در همخوانی برای ازدواج طبق مطالعات مرکز مشاوره چیست؟

۹ محور مهم در همخوانی برای ازدواج طبق مطالعات مرکز مشاوره چیست؟
  • امروز : جمعه - 10 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 22

سرخط اخبار اقتصادی

پاتوق ارمنی‌های ساکن تهران که دست‌سازِ ملکه هلند است با ۱۰۰ هزار تومان چند بار می‌توان خودروهای برقی را شارژ کرد؟ حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟ جایگزین سراتو به بازار آمد! + عکس خودروی برقی شیائومی امروز رونمایی می‌شود + عکس وضعیت بیکاری در سال ۱۴۰۲ بهتر یا بدتر شد؟ جاده ماسوله در گیلان + عکس با سردرد های بهاری چه کنیم؟ جدیدترین قیمت شاهین در بازار؛ شاهین صفر و کارکرده چند؟ + جدول قیمت تاکید امیرعبداللهیان بر اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان رشد کم سابقه جمعیت کانادا آموزش و پرورش نیرو می‌خواهد پرسودترین بازار ایران معلوم شد بازداشت فرزند حمید نوری آندرتیکر در ایران؟ قیمت ساندرو در آخرین روزهای تعطیلات نوروز + جدول قیمت باران در راه است صادرات ایران به عراق: بدون تنوع! حمله سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی به سوریه ترافیک سنگین در محورهای چالوس و هراز قیمت پژو ۴۰۵ در بازار ۳۰۰ میلیونی شد! + جدول قیمت این خودرو روزانه بیش از ۳ میلیون تومان رشد کرد / خودروی بی طرفداری که ناگهان محبوب شد بزرگراه شریان توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور| احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه طی ۳ سال گذشته حجم واردات آهن اسفنجی اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳ چقدر بود؟


14
۹ محور مهم در همخوانی برای ازدواج طبق مطالعات مرکز مشاوره چیست؟
  • کد خبر : 290857
  • 08 بهمن 1401
۹ محور مهم در همخوانی برای ازدواج طبق مطالعات مرکز مشاوره چیست؟
زندگی زناشویی موفق به موارد مختلفی بستگی دارد که وجود هم خوانی و تناسب هر چه بیشتر طرفین، رضایتمندی و کیفیت ازدواج را افزایش خواهد داد و موفقیت رابطه را به همراه خواهد داشت.

اما  بررسی این که دو نفر به چه میزان برای هم مناسب هستند و تا چه حد ممکن است در زندگی مشترک روی هم تاثیر مثبت و منفی بگذارند به عهده فردی متخصص در مرکز مشاوره است.

لیست محورهای مهم در هم خوانی برای ازدواج شامل موارد زیر است:

  1. رشد عاطفی، فکری، جسمانی و قوای عقلانی.
  2. همخوانی و مطابقت هدف ها و علائق
  3. همخوانی مذهبی و اعتقادات
  4. همخوانی درباره امور جنسی
  5. همخوانی تحصیلی و اجتماعی
  6. همخوانی طرز فکر درباره امور جنسی
  7. همخوانی دیدگاه در مورد رابطه با خانواده زن و شوهر
  8. همخوانی علاقه مندی به زندگی
  9. همخوانی فرهنگی و آداب و رسوم

 رشد عاطفی و فکری:

میزان رشد عاطفی و فکری فقط بستگی به سن شناسنامه ندارد و علاوه بر آن، رشد روانی، اجتماعی، هیجانی ، عاطفی و سن جسمانی همه از عوامل موثر در رشد عاطفی و ثبات فکری هستند.

اگر یک فرد به رشد کافی و بلوغ از نظر عاطفی و فکری رسیده باشد، امکان تغییر ناگهانی در رفتار او در شرایط مختلف کم است و قابلیت تطبیق و سازش در او وجود دارد. رشد جسمانی هم عامل مهمی در آمادگی برای ازدواج است. هر چند امروزه ازدواج مدت ها بعد از بلوغ صورت می گیرد، روانشناسان،  جوانان تازه بالغ را که آمادگی وارد شدن به زندگی پرمسئولیت را ندارند، صلاح نمی بینند. و همچنین فردی که از لحاظ اجتماعی رشد کرده است، روابط اجتماعی را بهتر درک می کند و می داند که چگونه با دیگران به خصوص خانواده و همکارانش ارتباط برقرار کند و نسبت به انتظارات اجتماع از او و توانایی تطبیق دادن خود با آن ها آگاهی دارد. و همچنین مسئولیت پذیر است و برای تکامل و رفع نواقص احتمالی پیوسته آمادگی دارد تا تغییرات لازم را در خود و محیط اطرافش بدهد.

یکی دیگر از عوامل رشد در این محور، رشد و بلوغ عاطفی است. فرد باید قدرت کنترل احساسات و عواطف خودش را داشته باشد و در غیر این صورت زندگی زناشویی او مختل خواهد شد.

و مورد دیگر این که فردی که از نظر عقلی به رشد رسیده است در مورد همسر، فرزند، خانواده، جامعه، مشکلات، توانمندی ها و نیازها نگاهی واقع بینانه دارد. او به پیشرفت های خودش متکی است و زیاد به زمان گذشته اتکا ندارد و در ضمن با دیدگاهی آگاهانه به موضوعاتی مثل شغل، ارتباطات خانوادگی، امور جنسی، عشق، ازدواج و ادامه رشد و تکامل خودش، همسر و تربیت فرزندان نگاه می کند.

هم خوانی و مطابقت هدف ها و علائق:

مسئله مهمی که قبل از ازدواج خیلی باید به آن توجه کرد، بررسی میزان توافق نظر دو طرف است. توافق روی هدف ها و برنامه های زندگی می تواند در روند رابطه تاثیر گذار باشد. و همچنین علائق شامل فعالیت های روزانه و اوقات  فراغت و چگونگی سپری کردن آن و استراحت نکات مهمی هستند که به دلیل تفاوت در ساعت زیستی بدن افراد باید مورد بررسی قرار بگیرد. طبق نظر مشاور روانشناس باید توجه داشت که خواب و دگرگونی های ساعت زیستی بدن، دارای اثر قابل توجهی بر روی شرایط جسمانی و خلقی بوده و به طور دو جانبه با یکدیگر در تعامل هستند. افراد برای داشتن بهتری عملکرد در زندگی شغلی و فعالیت های روزانه و حتی جهت تجدید قوای روانی، مرتبا نیاز به تفریح و تمدد اعصاب دارند. در ازدواجی که افراد علایق مشترکی  نداشته باشند، فردی که مجبور به ترک علائق و عادت هایش باشد، شخصی کسل، آزرده و دارای عملکرد ضعیف خواهد بود. البته نباید انتظار داشت که زن و شوهر در همه علایق با همدیگر توافق داشته باشند ولی برای رضایتمندی در خانواده توافق کلی علائق ضرورت دارد.

هم خوانی از نظر مذهب و اعتقادات:

طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری اعتقادات مذهبی اغلب با احساسات و باورهای عمیق همراه است و این عقاید بر شیوه ی زندگی افراد تاثیر زیادی می گذارد.

دکتر باقری

افرادی که درباره مذهب پیش از ازدواج صحبت نمی کنند و فرض می کنند که بعد از ازدواج خودش حل می شود و یا این که نشانه های هشدار را نادیده می گیرند، پس از ازدواج با دردسرهای زیادی مواجه خواهند شد.

همخوانی درباره امور جنسی:

مسئله جنسی از لحاظ اهمیت، در  درجه اول قرار دارد. پدر زندگی زناشویی رضایتمندانه، داشتن روابط لذت بخش جنسی است و اگر به خوبی پیش نرود، باعث احساس محرومیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی می شود. تحقیقات مشاوره ازدواج نشان می دهد مواردی که در این موضوع اهمیت دارند داشتن اطلاعات کافی در مورد امور جنسی و توانایی گفتگو کردن و گوش دادن همدلانه  و همچنین آزاد بودن از ترس ها و تعصبات و باور ها توازن میان مقدار نیاز جنسی مرد و زن است.

کلینیک روانشناسی انتخاب نو

همخوانی دیدگاه در رابطه با خانواده زن و شوهر:

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده یکی از موارد مهم دیگر داشتن استقلال در نگرش ها و تصمیم گیری های فرد است. البته داشتن استقلال منافاتی با احترام گذاشتن به دیگران ندارد و در کنار ابراز احترام به دیگران به خصوص والدین، افکار و عقاید و تصمیمات خودش را بیان کند  و بدون رنجاندن آن ها و حفظ احترام تصمیمات خود را اجرا کند. فردی که به رشد واقعی رسیده است در ازدواج قدرت این را دارد که دایره عواطف خودش را گسترده تر کند و علاوه بر والدین و خانواده اش، محبت و احترام را به همسرش و خانواده او هم اختصاص دهد.

هم خوانی مدارج تحصیلی و اجتماعی:

تحقیقات نشان می دهد که مدارج تحصیلی هم در خوشبختی زوجین تاثیر گذارند، چون معمولا میزان تحصیل به مقام اجتماعی شخص و میزان روابط اجتماعی اش تاثیر می گذارد و اگر یک عضو خانواده فارغ التحصیل سطوح بالای دانشگاه باشد ولی دیگری تحصیلات پایین تری داشته باشد ممکن است باعث ایجاد احساس حقارت و آزردگی شود. این موضوع در مورد زنی که از شوهرش تحصیلات عالی تری دارد بیشتر صدق می کند.

همخوانی میزان علاقه مندی به زندگی:

میزان علاقه مندی هر فرد به زندگی از آن دسته مواردی  است که معمولا  بر سبک زندگی افراد تاثیر می گذارد و خود را نشان می دهد. مواردی از قبیل میزان شادابی، سرزندگی، خوش بینی، اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، دوست داشتن خود و .. همگی علائم علاقه مندی به زندگی هستند. و اگر که فرد خصوصیات فوق را نداشته باشد یعنی علاقه مندی به زندگی در او کم است و ازدواج دو فرد متضاد در این زمینه نارضایتی های زیادی را به همراه خواهد داشت.

همخوانی فرهنگی و آداب و رسوم:

طبق نظر آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت برای داشتن رابطه ای سالم، نقاط مشترک دو فرد با هم مهم است.

تابع جماعت

همان طور که گفتیم علایق مشترک؛ عقاید و باور های مشترک و سوابق و سلایق مشترک همگی در رضایتمندی زناشویی و کم بودن تنش سهم بسزایی دارند. این بدین معنی نیست که شما و همسرتان لزوما در مورد همه چیز توافق نظر داشته باشید ، اما تفاوت های زیاد و خارج از معمول می تواند تنش زیادی ایجاد کند و رابطه ای که از تفاهم و هماهنگی لازم برخوردار نباشد عملا مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

همانطور که می بینید هر یک از موارد گفته شده می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند رابطه شما و رضایتمندی از رابطه تان داشته باشد، موارد دیگری نیز هستند که می توانند در کیفیت رابطه شما نقش داشته باشد پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مطب مشاوره روانشناسی انتخاب نو در ارتباط باشید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=290857

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 1
  1. استفاده از مشاور قبل از ازدواج واقعا مهمترین کاریه که میشه انجام داد تا از خیلی از مشکلات آینده جلوگیری بشه، خوشبختانه این روزا نسل جوان اهمیت بیشتری به این مشاوره میدهند

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.