عمل تعویض مفصل زانو در سالمندان جواب میدهد؟ + فیلم

عمل تعویض مفصل زانو در سالمندان جواب میدهد؟ + فیلم
  • امروز : پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 110

سرخط اخبار اقتصادی

فولاد خوزستان؛ رکوردار تولید و فروش محصولات فولادی در سال گذشته پیش‌بینی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ بزرگترین واردکننده فولاد چگونه در تولید فولاد از ایتالیا و فرانسه هم سبقت گرفت؟ ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنید خبر خوب برای بانوان تبریزی برخورد قوی‌ترین طوفان خورشیدی ۷ سال اخیر به زمین تولید تصاویر هوش مصنوعی با ۳۰ برابر سرعت بیشتر برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است توصیه مهم به خریداران طلا / طلای دست دوم نخرید! قیمت دلار ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان شد / نرخ ارز امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ + جدول بازخوانی اقتصاد ایران در سالی که گذشت؛ بازار مسکن غزه، تا این لحظه پیروز اصلی میدان است گیلان دومین استان پرتردد کشور در نوروز تردد به استان مازندران ممنوع شد ریزش سنگ در جاده چالوس + فیلم هشدار مهم درباره استفاده از کارت بانکی کشف گوشت خر در جاده نیشابور به مشهد قدیمی است! + عکس کشف‌هایی که تاریخ ایران را جابه‌جا کرد خبر مهم برای خریداران پژو پارس تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند نرخ جدید سود بین بانکی اعلام شد + جدول استقلال در رتبه نهم آسیا و بالاتر از پرسپولیس و سپاهان + عکس


39
تعویض مفصل در سالمندان زمانی که به بیماران مسن خود تعویض مفصل زانو را پیشنهاد می دهیم این نگرانی برای آن ها ایجاد می شود که آیا این عمل برای آن ها نتیجه بخش است؟ آیا ممکن است به دلیل سن زیاد روند جراحی به خوبی طی نشود و نتایج مناسب ارائه نشود؟
عمل تعویض مفصل زانو در سالمندان جواب میدهد؟ + فیلم
  • کد خبر : 280428
  • 07 دی 1401
عمل تعویض مفصل زانو در سالمندان جواب میدهد؟ + فیلم
با توجه به سوالات بسیاری که در این زمینه وجود دارد، از مقالات دکتر حاجی تقی قصد داریم تا به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و به پاسخ تمامی سوالات شما در این زمینه بپردازیم؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چرا جراحی مفصل زانو لازم است؟

شایع ترین دلیل جراحی تعویض مفصل زانو، کاهش درد ناشی از آرتریت است. افرادی که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند معمولا در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و بلند شدن از روی صندلی مشکل دارند.

اگر فقط یک قسمت از زانو آسیب دیده باشد، جراحان اغلب می توانند فقط آن قسمت را تعویض کنند. اگر کل مفصل نیاز به تعویض داشته باشد، انتهای استخوان ران و ساق پا دچار تغییر شکل می شوند و در استفاده از آن ها نیز با مشکل روبرو می شوید.

رباط ها نوار های بافتی هستند که به نگه داشتن مفاصل در کنار هم کمک می کنند. اگر رباط های زانو به اندازه کافی قوی نباشند که بتوانند مفصل را به تنهایی نگه دارند، جراح ممکن است ایمپلنت هایی را انتخاب کند که بتوان آنها را به هم متصل کرد تا از هم جدا نشوند.

بنابراین می توان گفت زمانی که فرد در مفاصل و رباط های زانو دچار مشکل می شود و وضعیت رباط ها به نحوی می باشد که دیگر نمی توانند وزن بدن را تحمل کنند باید از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده شود.

آیا سن بر روی جراحی زانو تاثیر دارد؟

شرایط عمل تعویض مفصل زانو

یکی از نگرانی هایی که برای بسیاری سالمندان ایجاد می شود این است که آیا سن بر روی روند جراحی تاثیر می گذارد؟ آیا ممکن است به دلیل سن بالای افراد نتایج به خوبی برای آن ها حاصل نشود؟

در خصوص این موضوع از یک فوق تخصص زانو سوال پرسیدم و با توجه به پاسخ های به دست آمده باید بیان کنیم که خیر این گونه نیست، اگرچه سن فاکتور مناسبی می باشد، اما تاثیر آن به حدی نیست که عمل شما را تحت تاثیر قرار دهد. اتفاقا در برخی موارد دیده شده است که افراد جوان کاندید مناسبی برای جراحی نبوده اند و سالمندان گزینه بهتری شناخته شده اند.

قبل از جراحی تعویض مفصل زانو تمامی آزمایشات گرفته می شود و سلامت فرد از هر نظر بررسی می شود، در صورتی که آزمایشات شما مناسب باشد مشکلی برای جراحی نخواهید داشت و روند عمل و دوران نقاهت پس از آن به خوبی طی خواهد شد.

بنابراین می توان این گونه گفت که هیچ محدودیت سنی برای جراحی زانو وجود ندارد.

فیلم عمل تعویض مفصل زانو ۶۲ ساله توسط دکتر حاجی تقی

دکتر حسین حاجی تقی پزشک جراح متخصص ارتوپدی و فلوشیپ ارتوپدی زانو و آسیب های شانه دارای مدرک دوره تکمیلی فوق تخصصی زانو از اتریش و عضو انجمن جراحان اروپا و آمریکا عمل تعویض مفصل زانو را با توجه به شرایط جسمانی بیمار انجام می دهد. ویدئوی زیر نحوه این جراحی را برای بیمار ۶۲ ساله توسط این پزشک نشان می دهد.

خطرات جراحی تعویض مفصل زانو در سالمندان

خطرات مرتبط با تعویض مفصل زانو در افراد مسن نسبتاً اندک است. تقریباً ۸ درصد از بیماران بالای ۶۵ سال که تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفتند، دچار عارضه شدند، در این میان شایع ترین عارضه واکنش به بیهوشی است.

عموماً این واکنش حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی است که به سرعت برطرف می شود. با این حال احتمال واکنش منفی به بیهوشی تا زمانی که تمام داروها و مصرف داروها را قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید ، کاهش می یابد.

لخته شدن خون بعد از هر جراحی امکان پذیر است اما بعد از جراحی های ارتوپدی مانند تعویض زانو شایع تر است. لخته های خون کمی خطرناک هستند، اما به طور کلی قابل پیشگیری هستند. اگر شما مستعد لخته شدن خون هستید، پزشک ممکن است داروهای رقیق کننده خون را قبل از عمل ارائه دهد.

علاوه بر آن خطر لخته شدن خون را نیز می‌ توان با جوراب ‌های واریس، تمرینات ساق پا و بالا نگه داشتن پاها برای افزایش گردش خون کاهش داد، کمتر از ۳ درصد از بیماران پس از جراحی لخته شدن خون را گزارش کردند.

سایر خطرات با احتمال کمتر شامل عفونت و واکنش آلرژیک است. عفونت ها نادر هستند و با پیروی از تمام دستورالعمل های پزشک برای تمیز نگه داشتن زخم قابل پیشگیری هستند. واکنش آلرژیک به اجزای تعویض زانو نادرتر است، زیرا اکثر افرادی که به فلز حساسیت دارند قبل از جراحی آن را می دانند.

عوامل تاثیر گذار برای جراحان

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو در سالمندان

به عنوان یک قاعده، سن به تنهایی برای هیچ جراحی، از جمله تعویض مفصل، تاثیر ندارد. پزشکان به جای سن به سلامت کلی یک فرد بسیار توجه می کنند. به همین دلیل، ممکن است یک فرد جوان ‌تر برای انجام برخی عمل ها مناسب نباشد، در حالی که یک فرد مسن ممکن است بدون مشکل ارزیابی را انجام دهد.

جراح ارتوپد هنگام انجام ارزیابی صلاحیت، بر سه نکته کلیدی تمرکز می کند:

سلامت کلی بیمار

وضعیت سلامت فعلی شما معیار اصلی برای جراحی است: که برای بررسی این موضوع معاینه فیزیکی، آزمایش خون و اسکن تصویربرداری انجام می شود می ‌شود، جدا از تمامی این موضوعات مروری بر تاریخچه پزشکی شما و هرگونه بیماری حاد یا مزمنی که ممکن است داشته باشید، انجام می شود.

قدرت بدنی

قدرت بدنی شما نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که می توانید مراحل توانبخشی را انجام دهید. برای انجام این کار، گروه پزشکی باید ببیند که آیا بیمار قدرت بلند کردن خود، استفاده از واکر، راه رفتن بعد از عمل زانو یا سایر وسایل حرکتی و شرکت کامل در فیزیوتراپی را دارد یا خیر .

بررسی بیماری های زمینه ای

داشتن یک بیماری مزمن شما را از تعویض مفصل ران یا زانو محروم نمی کند. اما یسیار مهم است که تیم پزشکی و جراحان از تمامی بیماری های شما اطلاع داشته باشند تا در حین عمل و برای تجویز دارو آن ها را در نظر بگیریند. به طور مثال برخی از بیماری های مهم و شایع عبارت است از:

  • دیابت: ممکن است برای اطمینان از اینکه قند خونتان تحت کنترل است نیاز به آزمایش داشته باشید.
  • بیماری قلبی: جراح ارتوپد شما ممکن است در طول جراحی و بهبودی با یک متخصص قلب کار کند.

عملکرد شناختی شما نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که توانایی مشاهده فرآیند و جلوگیری از هر گونه آسیب به خود یا ایمپلنت را دارید. این امر به ویژه برای جراحی تعویض مفصل ران، که در آن اقدامات احتیاطی ویژه برای محافظت از مفصل ران لازم است، مهم است.

عواملی که ممکن است شما را مستثنی کند

در حالی که سن به تنهایی شما را از جراحی محروم نمی کند، برخی از عوامل دیگر وجود دارد که در صورت داشتن کاندید مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو نخواهید بود و در بهبودی بعد از عمل تعویض مفصل تاثیر خواهند گذاشت:

  • پوکی استخوان شدید ممکن است انجام عمل جراحی را غیر ممکن کند زیرا ممکن است استخوان ها برای حمایت از پروتز مفصل جدید بسیار شکننده باشند. در حالی که پوکی استخوان خفیف تا متوسط ​​منع کننده جراحی نیست، اما ممکن است بر نحوه انجام جراحی توسط جراح تأثیر بگذارد.
  • همچنین داشتن عفونت نیز می تواند شما را از جراحی محروم کند، حداقل تا زمانی که عفونت به طور کامل بهبود یابد و رفع آن تایید شود.
  • سیگار به طور کامل شما را مستثنی نمی کند، اما تحقیقات نشان می ‌دهد که احتمال نیاز به جراحی مجدد در افراد سیگاری ۱۰ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
  • چاقینیز منع کننده جراحی نمی باشد، اما ممکن است در ارزیابی شما نقش داشته باشد. برای مثال، اگر وزن شما باعث می شود که نتوانید خودتان را بلند کنید، ممکن است پس از جراحی برای شرکت در جلسات فیزیوتراپی دچار مشکل شوید.
  • اعتیاد به الکل، سوء مصرف مواد یا بیماری روانی نیز می‌تواند در روند جراحی و بهبودی پس از آن مشکل ایجاد کند.

جدا از این موضوعات شما باید در خصوص هر گونه بیماری زمینه ای که دارید و یا مصرف دارو های خاص به پزشک خود که دارای تخصص پزشکی است اطلاع دهید تا تمامی این موارد نیز بررسی شود.

زمان ریکاوری تعویض زانو در افراد مسن

بهبودی بعد از تعویض مفصل زانو

بهبودی پس از تعویض مفصل زانو تقریباً به محض بیدار شدن از عمل جراحی آغاز می شود. یک فیزیوتراپیست به شما کمک می کند همان روز بایستید، احتمالاً ظرف یک تا سه روز از بیمارستان مرخص می شوید و با یک برنامه فیزیوتراپی یا توانبخشی به خانه می روید.

کل زمان بهبودی تعویض مفصل زانو برای افراد مسن حدود دوازده هفته است. احتمالاً برای دو تا سه هفته اول به واکر یا عصا نیاز خواهید داشت، در عرض چهار تا شش هفته، باید متوجه کاهش قابل توجه تورم و افزایش قابل توجهی در توانایی حرکتی شوید. برای حدود چهار تا شش هفته دیگر، شما به کار با فیزیوتراپ ادامه خواهید داد تا دامنه حرکتی خود را در زانوی جدید را افزایش دهید و عضلات اطراف مفصل جدید را بسازید.

مهمترین چیزی که در بهبودی باید به خاطر بسپارید این است که از دستورات پزشک و فیزیوتراپیست خود پیروی کنید. آن‌ ها به شما کمک می کنند تا در یک بازه زمانی مناسب بهبودی کامل خود را به دست آورید.

به طور کلی دوران نقاهت شما به شرح زیر می باشد:

هفته ۱ تا ۳

پس از ترخیص، ممکن است برای برخی از فعالیت های روزانه به کمک نیاز داشته باشید. در اولین مرحله از زمان بهبودی تعویض مفصل زانو، ایستادن یا حرکت در حین دوش گرفتن، لباس پوشیدن، آماده کردن وعده های غذایی و فیزیوتراپی ممکن است دشوار یا دردناک باشد.

در این زمان از یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید که به شما کمک کند تا کارهایتان را انجام دهید. وقتی بیدار هستید سعی کنید هر دو ساعت یکبار پیاده روی کنید، در این مدت باید کمتر و کمتر احساس درد کنید.

هفته ۴ تا ۶

بخیه‌ های شما باید تا الان بیرون آمده باشند، در این اوقات احتمالا کمی درد خواهید داشت بنابراین از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

البته در این زمان باید بهبود قابل توجهی در وزنی که زانوی شما می تواند تحمل کند وجود داشته باشد و شما باید بتوانید راحت تر زانوی خود را خم کنید. اگر بهبودی به خوبی پیش برود، تمرینات فیزیوتراپی شما چالش برانگیزتر خواهند شد و ممکن است پیاده روی بدون استفاده از واکر را تمرین کنید.

ممکن است هنوز برای رانندگی و خرید مواد غذایی نیاز به کمک داشته باشید. از پزشک یا درمانگر خود بپرسید که آیا از سرگیری فعالیت هایی مانند شنا، باغبانی یا دوچرخه سواری اشکالی ندارد. البته که فعالیت های پر تحرک همچنان نباید انجام شود.

هفته ۷ تا ۱۲

در حال حاضر، همه چیز باید عادی تر باشد، در این مرحله از زمان بهبودی تعویض مفصل زانو، شما باید تقریباً ۱۰۰% دامنه حرکتی در زانوی خود داشته باشید و از درد رهایی داشته باشید. شما باید بتوانید به تنهایی راه بروید و کارهای چالش برانگیز فیزیکی مانند رانندگی، خانه داری و حیاط خانه را انجام دهید.

البته دقت داشته باشید که هر چقدر هم بهبود پیدا کرده اید، باز هم بسیار مهم است که تمرینات فیزیوتراپی خود را با دقت کامل انجام دهید، بنابراین تا زمانی که پزشک توصیه کرده است به این جلسات مراجعه نمایید تا روند بهبودی شما به طور کامل طی شود.

کلام آخر

همان طور که مطالعه کردید سن هیچ گونه تاثیر بر روند جراحی زانو نخواهد داشت و فاکتور های مهم دیگری در روند جراحی تاثیر خواهند گذاشت. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که می خواهید در خصوص این جراحی و موارد مربوط به آن اطلاعات بیشتری به دست آورید می توانید به سایت دکتر حسین حاجی تقی به آدرس drhajitaghi.com مراجعه نمایید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=280428

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 5
  1. بنده پدر ۷۴ سالمو پیش دکتر حاجی تقی بردم عمل جراحی فوق العاده موفقیت آمیزی داشتم قدردان زحمات شما و دکتر عزیز هستیم

  2. از دکتر حاجی تقی بابت عمل موفقیت آمیز مادر سالمندم که ۷۲سالشه کمال تشکر را دارم

  3. عمل تعویض مفصل زندایم٫عالی شد٫دست دکتر حاجی تقی طلاست

  4. دکتر حاجی تقی در عمل تعویض مفصل زانو تکه و خیلی از ورزشکاران معروف پیش این عمل کردن که الان دارن ورزشای سنگین میرن

  5. اتفاقا از من از یه دکتر فوق تخصص زانو پرسیدم سنت زیر ۵۵ سال باشه برات تعویض مفصل زانو انجام نمیدن از روش های دیگه استفاده میکنن که معمولا درمان قطعی نیستن

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.