انواع تخصص‌های پزشکی که باید با آن‌ها آشنا شوید

انواع تخصص‌های پزشکی که باید با آن‌ها آشنا شوید
  • امروز : پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 17

سرخط اخبار اقتصادی

با قیمت یک کوییک چه خودروهایی در سال ۱۳۸۰ می‌توانستیم بخریم؟ کرایه تاکسی در این شهر گران شد بلیت موزه‌ها برای چه کسانی رایگان و نیم‌بهاست؟ آغاز ثبت‌نام آزمون‌ های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی از ۱۸ فروردین واریزی جدید برای معلمان در راه است زمان واریز پاداش ۱۴۰۱ معلمان بازنشسته لو رفت قیمت خودرو شاهین امروز ۹ فروردین/ شاهین کارکرده چند شد؟ + جدول قیمت چطور بلیت قطار بخریم؟ ین سقوط کرد بعد از سرقت گوشی چه کار کنیم؟ آمار تکان دهنده از اسراف مواد غذایی خرید ساندرو اتوماتیک چقدر آب می‌خورد؟ + جدول قیمت پروژه شکارچیان روح، رسوایی جدید متا ادعای سنتکام در مورد سرنگونی پهبادهای یمنی ادامه بارش باران در کشور مسافران راه آهن میلیونی شدند رشد ۱۵ درصدی واردات از هند تصاویر جدیدترین گوشی اقتصادی لو رفت؛ دوربین دوگانه، لبه تخت و رنگ مشکی/ عکس ایرانیان جایگاه چندم گردشگران خارجی استانبول را دارند؟ امیرعبداللهیان: عازم ترکمنستان هستم راهکارهای ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی ادعای فیلیپین درخصوص آزادی ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس معرفی بهترین سریال‌های مافیایی جهان / برگزیده ای از سناریوهای هیجان انگیز مافیا قیمت پژو ۲۰۶ دست دوم / ۲۰۶ تیپ ۵ چند؟ + جدول فروردین


96
دکترتو | نوبت دهی اینترنتی، مشاوره تلفنی و آنلاین پزشکان ایران
انواع تخصص های پزشکی که باید با آن ها آشنا شوید
  • کد خبر : 73281
  • 18 دی 1400
انواع تخصص های پزشکی که باید با آن ها آشنا شوید
دکترتو ساده‌ترین راه نوبت دهی اینترنتی و مشاوره آنلاین و تلفنی پزشکی است. با دکترتو از بهترین متخصص ها و فوق تخصص ها اینترنتی نوبت مطب یا مشاوره تلفنی پزشکی و نوبت آنلاین بگیرید و سوالات پزشکی خود از دکتر مورد نظرتان را بپرسید. همچنین می توانید از طریق سایت دکترتو آدرس و تلفن مطب پزشک، روانپزشک، درمانگاه، بیمارستان و مراکز درمانی را مشاهده کنید.

تخصص های پزشکی زمانی که انسان به بیماری های خاصی مبتلا می گردد اهمیت بسیار بالایی می یابند زیرا افرادی که به عنوان متخصص فعالیت دارند برمبنای دانش بالای خود این توانایی را دارند تا انواع مختلفی از بیماری ها را درمان نموده و به این طریق به بیماران کمک های شایانی نمایند. هر فرد براساس نوع بیمای که دارد باید به متخصص خاصی مراجعه نماید در واقع می توان گفت نوع بیماری نشان دهنده متخصصی است که باید به آن مراجعه نمود. در حال حاضر تخصص های زیادی وجود دارند که هر کدام نقش موثری را در بهبود بیماری ها ایفا می کنند اما به طور کلی این حوزه شامل مراقبت های اولیه و مراقبت های پزشکی می شوند.

دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های پزشکی فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند. برای آشنایی با هر کدام از رشته‌های پزشکی، روانشناسی، دندانپزشکی و … می‌توانید از این لیست کمک بگیرید.

https://doctoreto.com/landing/specialties/

به طور معمول پزشکانی که در این زمینه فعالیت دارند از جنبه های مختلفی همچون حوزه تخصصی و سطح آموزش تفاوت های خاصی با دیگر پزشکان دارند و آن ها را با نام متخصص می شناسند. با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه پزشکی صورت پذیرفته اند می توان تخصص های قابل توجه ای را شاهد بود و پزشکان متخصص نیز این وظیفه را دارند تا پس از تشخیص نوع بیماری بهترین رویکرد درمانی را انتخاب نموده و به این بیماران را درمان کنند.

متخصص ارتوپد

ارتوپد از تخصص های مهم پزشکی به شمار می رود که متخصصین فعال در آن وظیفه دارند تا بیماری های مربوط به سیستم های حرکتی بدن را تشخیص داده و براساس نوع بیماری از روش های جراحی و غیرجراحی جهت بهبود بیماران استفاده کنند. دکتر متخصص ارتوپد این توانایی را دارد تا بیماری هایی همچون آسیب های استخوان و مفاصل، شکستگی، در رفتگی، پاره شده تاندون ها، آسیب های ورزشی، خراب شدن مفاصل، عفونت نمودن اندام ها، تومورهای استخوان و بافت های نرم بدن و بیماری های مادرزادی اندام ها را درمان نموده و به این ظریق شرایط بهتری را برای بیماران رقم بزند.

پزشکان ارتوپد بر روی تشخیص و درمان بیماری هایی که بر استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل شما تاثیر می گذارد، فعالیت می کنند.

روند درمانی متخصصین ارتوپد به این صورت است که ابتدا تشخیص می دهد که چه عاملی موجب بروز بیماری شده است در واقع می توان گفت به این طریق اطلاعات لازم را دریافت می نماید. پس از تشخیص عامل با استفاده از آزمایشات مختلفی که در این راستا کاربرد دارند نوع دقیق بیماری را تشخیص داده و روند درمانی بیمار را آغاز می نماید. نوع درمان به شرایط بیماری بستگی دارد و می تواند به صورت جراحی و یا غیرجراحی باشد.

ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی شاخه ای از جراحی است که در حیطه سیستم حرکتی بدن فعالیت دارد. سیستم حرکتی شامل استخوان‌ها، مفاصل، عضلات و دیگر بافت‌هایی است که در اندام‌های حرکتی وجود دارند. همچنین دکتر ارتوپد خوب به عنوان جراح استخوان و مفاصل نیز شناخته می‌شود. واژه‌ی ارتوپدی از دو واژه یونانی ارتوس orthos به معنای راست و مستقیم و پدی paideion یا پدیوس به معنای پرورش کودک تشکیل شده‌است.

ارتوپدی چه فوق تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

در سال‌های اخیر فلوشیپ‌های مختلفی در تخصص ارتوپدی تعریف شده است که متناسب با مشکل موجود و برای یافتن بهترین دکتر ارتوپد بهتر است با فوق تخصص‌های ارتوپدی و فلوشیپ‌های آن آشنا شویم:

فلوشیپ جراحی دست، فلوشیپ جراحی شانه و آرنج، فلوشیپ جراحی ستون مهره، فلوشیپ جراحی لگن و مفصل ران، فلوشیپ جراحی زانو، فلوشیپ جراحی پا و مچ پا، فلوشیپ جراحی ارتوپدی کودکان، فلوشیپ جراحی تومورهای سیستم حرکتی، فلوشیپ جراحی تروما و آسیب‌های اسکلتی، فلوشیپ جراحی آسیب‌های ورزشی، فلوشیپ آرتروسکوپی زانو، فلوشیپ آرتروپلاستی و تروما.

چرا بیماران به دنبال یافتن بهترین متخصص ارتوپد و جراح این تخصص هستند؟

دکتر ارتوپد که گاه در بین مردم با عنوان دکتر استخوان هم شناخته می شود وظیفه‌ی جراحی،‌ درمان بیماری و ناهنجاری‌های استخوان و مفاصل و دیگر اندام‌های حرکتی را به عهده دارد. چون این اندام‌ها تاثیر ویژه‌ای بر فعالیت و حرکت روزانه دارد به همین دلیل عموم مردم در پی یافتن بهترین دکتر ارتوپد هستند.

دکتر ارتوپد به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

استخوان‌ها و مفاصل به دنبال ضرباتی مثل شکستگی، دررفتگی، کشیدگی و رگ به رگ شدن، پاره شدن تاندون‌ها و رباط‌ها، آسیب‌های ورزشی، خراب شدن مفاصل بدن مثل آرتروز و ساییدگی مفصل، عفونت اندام‌ها (مثل استئومیلیتیس)، تومورهای استخوان (مثل سارکوم یوئینگ، استئوما، استئوکندروما، میلوم های متعدد) و بافت‌های نرم اندام (مثل لیپوم ها)، بیماری‌های مادرزادی اندام‌ها (مثل پای پرانتزی، پا چنبری، لغزش سر فمور)، سندروم کارپال تونل، درد کمر، دست درد، درد بدن و اندام‌ها آسیب‌ می بینند.

 بهترین متخصص ارتوپد برای درمان بیماران چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

به طور کلی دکتر ارتوپد خوب برای درمان بیماران از روش‌های غیر جراحی و در صورت لزوم یا عدم پاسخگویی به درمان، از روش‌های جراحی و مداخله‌ای استفاده می‌کنند.

برخی از اقدامات درمانی دکتر ارتوپد برای درمان بیماران به شرح زیر است:

درمان‌های فیزیوتراپی و توانبخشی، آرتروسکوپی، جراحی کارپال تونل، جراحی زانو و تعویض مفصل زانو، ترمیم شکستگی‌ها، دبریدمان بافت‌هایی مثل (پوست، ماهیچه، استخوان)، جراحی و جا اندازی شکستگی‌ها، تصحیح و تغییر شکل ناهنجاری‌های استخوان و مفاصل، جراحی و ترمیم عصب، پیوند استخوان، آمپوتاسیون یا قطع عضو، نمونه‌برداری از استخوان، بلند کردن و کوتاه کردن استخوان، ترمیم و بازسازی تاندون‌ها.

متخصص ارتوپد

متخصص ریه

متخصص ریه که با نام پولمونولوژیست نیز شناخته می شود پزشکی است که در راستای تشخیص و درمان بیماری های تنفسی فعالیت داشته و قادر است تا برحسب نوع بیماری که سیستم تنفسی، ریه ها و مجاری هوای بدن را درگیر نموده اند رویکرد درمانی مناسبی را انتخاب کند. این دسته از متخصصین که تخصص آن ها در حوزه تخصص های پزشکی مهم قرار گرفته است اطلاعات مهمی درباره طیف وسیعی از بیماری ها و اختلالات تنفسی داشته و با تکیه بر همین اطلاعات خود می توانند بیماری های خاصی همچون برونشیت، آسم و سرطان های ریه را نیز درمان کنند.

روند درمانی متخصص ریه نیز همانند متخصصین دیگر است به این صورت که ابتدا ارزیابی های لازم را درباره بیماری انجام داده و براساس این ارزیابی ها نوع بیماری را تشخیص می دهند. این تشخیص ها ارتباط مستقیمی با نوع درمان انتخابی توسط این متخصصین دارد بنابراین لازم است در انتخاب متخصص نهایت دقت عمل را به کار گرفته و از پزشکان مجرب کمک گیرید.

متخصص ریه چه بیماری هایی را درمان میکند؟

متخصص ریه می تواند انواع مختلفی از مشکلات ریوی را درمان کند. که شامل:

  • آسم: بیماری است که راه های هوایی را ملتهب و تنگ می کند و تنفس را سخت می کند
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD): گروهی از بیماری های ریوی که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است.
  • فیبروز کیستیک: بیماری ناشی از تغییرات در ژن‌های شما که باعث ایجاد مخاط چسبناک در ریه‌های شما می‌شود.
  • آمفیزم: که به کیسه های هوایی در ریه های شما آسیب می رساند
  • بیماری ریه بینابینی: گروهی از شرایطی که ریه های شما را زخم و سفت می کند.
  • سرطان ریه: نوعی سرطان که از ریه ها شروع می شود
  • آپنه یا وقفه‌ی تنفسی خواب: که باعث مکث های مکرر در تنفس شما در هنگام خواب می شود.
  • فشار خون ریوی: یا فشار خون بالا در شریان های ریه شما
  • سل: عفونت باکتریایی ریه ها
  • برونشکتازی: که به مجاری تنفسی شما آسیب می‌رساند، به طوری که آنها گشاد شده و شل یا زخمی می‌شوند.
  • برونشیت: زمانی است که راه های هوایی شما ملتهب است، همراه با سرفه و مخاط اضافی. می تواند منجر به عفونت شود.
  • ذات الریه: عفونتی که باعث می شود کیسه های هوایی (آلوئول ها) در ریه ها ملتهب و پر از چرک شوند.

چگونه متخصصان ریه بیماری های ریه را تشخیص می دهند؟

متخصصان ریه با انجام انواع آزمایش های پزشکی در صورت وجود هرگونه بیماری های ریوی آن ها را تشخیص می دهند. که این آزمایش ها شامل:

  • آزمایشات خون: که سطح اکسیژن و سایر موارد مرتبط را در خون شما بررسی می کنند.
  • برونکوسکوپی: از یک لوله نازک و منعطف با دوربینی در انتهای آن برای دیدن داخل ریه ها و مجاری تنفسی استفاده می کند.
  • اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • اسپیرومتری

در صورت داشتن چه علائمی به دکتر متخصص ریه مراجعه کنیم؟

  • سرفه ای که شدید باشد یا بیش از ۳ هفته طول بکشد
  • درد قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • سرگیجه
  • مشکل در تنفس
  • خستگی شدید
  • آسمی که کنترل آن سخت است
  • برونشیت یا سرماخوردگی که مدام عود می کند

 متخصص ریه

متخصص روماتولوژی

روماتولوژی به عنوان یکی از تخصصص های پزشکی بر روی درمان مشکلاتی که بر مفاصل ، تاندون ها ، استخوان ها و رباط ها اثر می گذارند پرداخته و قادر است تا بیماری هایی را که در این حوزه رخ می دهند تشخیص داده و آن ها درمان کند. به بیان ساده تر می توان گفت یک متخصص روماتولوژی از جمله متخصصانی است که تمام آموزش های لازم را در زمینه تشخیص دادن بیماری های اسکلتی سپری نموده است و می توان این دسته از بیماری ها را بهبود بخشد.

رویکرد درمانی این متخصصان متفاوت زیرا آن ها با استفاده از جراحی بیماران خود را درمان نمی کنند. از جمله بیماری هایی که می توان به واسطه این دسته از متخصصین درمان نمود باید موارد زیر را نام برد که بهتر است در صورت بروز سریعا جهت درمان آن ها اقدام کنید.

  • دردهای مزمن
  • بیماری های مربوط به بافت های نرم بدن
  • بیماری های التهابی و خود ایمنی بدن
  • بیماری های غیر التهابی
  • بیماری های روماتیسمی
  • اختلالات متابولیکی بدن

متخصص روماتولوژیست چه کار هایی انجام می دهد؟

روماتولوژیستها تست ها و رویه هایی را انجام می دهند که به آنها کمک می کند تا شرایط روماتیسمی بدن شما را بررسی و درمان کنند.

این روش ها عبارتند از:

آزمایشات فیزیکی: روماتولوژیست ها زمانی که یک مراجعه کننده را برای بار اول ویزیت میکنند، به بررسی علائم فیزیکی شخص با انجام یک سری آزمایشات می پردازند.

آزمایشات تشخیصی: متخصص های روماتولوژی با انجام انواع آزمایشات تشخیصی به درمان بیماریهای التهابی و مشکلات مربوط به عضلات و استخوان ها می پردازند.

عکسبرداری: متخصص روماتولوژی می تواند با کمک گرفتن از انواع آزمایشات عکسبرداری به دنبال آسیب های مختلف در بدن مراجعه کننده بگردد.

برخی از این آزمایشات عبارتند از:

  • ایکس ری
  • آزمایش اولتراسوند
  • اسکن MRI
  • سی تی اسکن

روماتولوژیست چه بیماری هایی را درمان میکند؟

بیش از ۱۰۰ نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد که متخصص روماتولوژی آن ها را درمان می کند برخی از این بیمار ی ها شامل:

  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • اختلالات درد اسکلتی / عضلانی
  • پوکی استخوان
  • نقرس
  • درد پشت کمر
  • میوزیت
  • فیبرومیالژیا
  • تاندونیت
  • واسکولیت
  • برخی از بیماری های خودایمنی، مانند لوپوس، سندرم آنتی فسفولیپید، اسکلرودرمی

چه زمانی باید به روماتولوژیست مراجعه کنید؟

گاهی اوقات، درد در مفاصل، عضلات یا استخوان ها شدید است یا بیش از چند روز ادامه دارد. در این زمان شما باید به پزشک متخصص روماتولوژیست مراجعه کنید.

بسیاری از انواع بیماری های روماتیسمی در مراحل اولیه به راحتی شناسایی نمی شوند. متخصصین روماتولوژیست با انجام آزمایشات لازم علل درد را پیدا میکنند. تشخیص زودهنگام بیماری، برای شروع پروسه درمان بسیار ضروری است.

این بیماری ها اغلب در طول زمان تغییر یا تکامل می یابند.

متخصص روماتولوژی

متخصص طب فیزیکی

از تخصص های پزشکی مهم می توان طب فیزیکی را نام برد که امروزه کاربرد گسترده ای داشته و نمی توان ان را نادیده گرفت. این دسته از متخصصین در زمینه درمان نمودن تمام مشکلات بدن فعالیت داشته و این توانایی را دارند تا توان بخشی های لازم را انجام دهند. این دسته از توانبخشی ها می توانند نیازهای جسمی، اجتماعی و عاطفی بیماران در فراهم نموده و به این طریق به درمان سریع تر آن ها کمک کنند.

این دسته از متخصصین با دانش بالایی که دارند می توانند تیم های توانبخشی را هدایت نموده و فعالیت های آن ها را کنترل کنند تا در انتها بتوان به نتایج قابل قبولی دست یافت. به طور معمول تیم های توانبخشی شامل فیزیوتراپیست ها، آسیب شناسان گفتار، مددکاران اجتماعی، مربیان ورزشی و کادرهای درمانی می شوند. لازم به ذکر است متخصص طب فیزیکی علاوه بر مراکز توان بخشی در کلینیک ها و بیمارستان ها نیز ارائه خدمت می نماید. طیف گسترده بیماری های قابل درمان توسط این متخصصین شامل بیماری های مربوط مغز، نخاع، مفاصل، رباط ها، ماهیچه ها، تاندون ها و اعصاب می شوند.

متخصص طب فیزیکی چگونه بیماری ها را تشخیص می دهد؟

علاوه بر ابزارهای تشخیصی معمولی که توسط پزشکان استفاده می شود (معاینه های فیزیکی، مطالعات تصویربرداری و سابقه پزشکی)، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی از تکنیک هایی مانند پزشکی الکترودیاگنوستیک و مطالعات عصبی استفاده می کنند.

این ابزارهای تشخیصی بسیار تخصصی به پزشکان توانبخشی کمک می‌کنند تا شرایط عصبی را که باعث درد، ضعف و بی‌حسی می‌شود که منجر به اختلالات فیزیکی مانند سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی (عصب تحت فشار) در ستون فقرات می‌شود، تشخیص دهد.

یک دکتر طب فیزیکی چه نوع درمان هایی و چه روش هایی را بکار می گیرد؟

متخصصان طب فیزیکی آزمایش‌ها و درمان‌های تشخیصی زیر را انجام و تجویز می‌کنند:

  • ورزش درمانی
  • پروتز/ارتز
  • داروهای ضد درد
  • الکترومیوگرافی
  • ارزیابی عملکرد عصبی
  • تزریق بافت نرم
  • تزریقات مفصلی
  • تزریق در ستون فقرات
  • سونوگرافی اسکلتی عضلانی
  • درمان های مداخله ای ستون فقرات
  • مدیریت اسپاستیسیتی

شایع ترین مشکلات پزشکی که توسط متخصص توانبخشی درمان می شود چیست؟

متخصصان طب فیزیکی انواع مختلفی از بیماران را با انواع مختلفی از اختلالات درمان می کنند، مانند:

  • کمر درد
  • گردن درد
  • سکته مغزی
  • صدمات مغزی
  • اختلالات عصبی عضلانی
  • آسیب های ورزشی
  • آسیب های نخاعی
  • آرتروز
  • تونل کارپال
  • فتق دیسک
  • گرفتگی عصب در گردن یا پشت
  • سیاتیک
  • فیبرومیالژیا
  • صدمات ناشی از کار
  • قطع عضوها
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری اسکلروز چندگانه یا اِم اِس
  • سندرم گیلن باره
  • توانبخشی سرطان
  • اختلالات کف لگن

چه زمانی باید به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید؟

  • اگر شما آسیبی را تجربه کرده اید که باعث درد می شود و/یا عملکرد فیزیکی را مختل می کند.
  • یک بیماری، ناتوانی از بیماری قبلی دارید که عملکرد فیزیکی شما را مختل کرده است.
  • کمردرد مزمن، گردن درد، درد ناشی از آسیب استرس مکرر یا درد مزمن ناشی از آرتریت را تجربه می کنید.
  • سکته مغزی یا آسیب عصبی دیگر را تجربه کرده اید که بر عملکرد فیزیکی شما تاثیر گذاشته است.
  • در دوره نقاهت پس از عمل جراحی هستید.
  • نیاز به جراحی برای کاهش درد و آسیب های فیزیکی خود دارید.

متخصص فیزیوتراپی

مجموعه تخصص های پزشکی شامل فیزیوتراپی نیز می شود که روند درمانی آن می تواند با در نظر گرفتن تمام شرایط فیزیکی ، عاطفی و جسمی به بیماران کمک کند تا بیماری های خود بهبود بخشند. متخصص فیزیوتراپی بیماران را مورد ارزیابی قرار داده و براساس شرایط بالینی ان ها بهترین رویکرد درمانی را انتخاب می کند. این دسته از متخصصین را با نام فیزیوتراپیست نیز می شناسند که اهداف خاصی برای درمان دارد و می تواند براساس دانش خود بیماری اسکلتی و عضلانی بدن را درمان کند.

فیزیوتراپیست چه می کند؟

یک فیزیوتراپیست به بیمار خود با استفاده و شناخت از انواع درمان ها و به کار بردن روش های مدرن و برنامه ریزی به بهبود آنها کمک میکند. دکتر های فیزیوتراپیست آموزش دیده اند که در موارد زیر که تحت تاثیر شرایط مختلف است به بیماران خود کمک کنند:

  • انواع بیماری ها
  • مشکلات سلامتی
  • جراحات
  • فاکتورهای محیطی
  • سالخوردگی
  • اختلالات حرکتی
  • مشکلات مربوط به وزن

فیزیوتراپیست ها با استفاده از روش های مختلفی به این امر دست می یابند که عبارتند از:

  • از بیمار می خواهند تمرینات خاصی را انجام دهد
  • عضلات را ماساژ می دهند
  • از دستگاه های تحریک عضلانی استفاده میکنند
  • مفاصل را دستکاری میکنند
  • فعالیت های سبک زندگی خاصی مانند پیاده روی، نرمش و غیره را آموزش میدهند.
  • کشش عضلات

دکتر فیزیوتراپیست چه بیماری هایی را درمان میکند؟

یک فیزیوتراپیست می تواند بیماری های زیادی که به مفاصل و عضلات مربوط هستند را درمان کنند. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • ارتوپدی: کمردرد، سندرم تونل کارپال، آرتریت، کمردرد، بیماری های پا، سیاتیک، مشکلات زانو، مشکلات مفصلی و غیره.
  • عصبی: بیماری آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، نوروپاتی (آسیب عصبی)، سرگیجه (احساس سرگیجه / عدم تعادل)، فلج مغزی، سکته مغزی، ضربه مغزی و غیره.
  • بیماری های خودایمنی: فیبرومیالژیا، سندرم رینود، آرتریت روماتوئید
  • سندرم گیلن باره
  • بیماری های مزمن: آسم، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و غیره.
  • سلامت عمومی
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=73281

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 2
  1. لیست تخصص های پزشکی مفیدی بود
    در مورد به به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ هم مطلب بگذارید
    ممنون از شما
    https://en.wikipedia.org/wiki/Medical_specialty

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.