آشنایی با کارتریج؛ کاربردی‌ترین قطعه شیرآلات

آشنایی با کارتریج؛ کاربردی‌ترین قطعه شیرآلات
  • امروز : سه شنبه - 29 اسفند - 1402
اخبار اقتصادی امروز : 20

سرخط اخبار اقتصادی

این گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای متصل می‌شوند نرخ جدید کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت برای ۱۴۰۳ به تأیید فرمانداری رسید گوشی تاشوی ارزان قیمت سامسونگ سال نو به سبک نئاندرتال‌ها در غار قلعه‌کرد ایران!/ عکس طراح ایرانی لوگو گوگل را به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ تغییر داد/ عکس این محله، بدون شک، سیاسی‌ترین محله کل ایران است حقوق کارگران ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / تصویب حق عائله‌مندی برای اولین بار دلیل خشک شدن هامون هیرمند / افغانستان مقصر است؟! فوری / رقم حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ مشخص شد جزییات افزایش حداقل حقوق کارگران ۱۴۰۳ / حق مسکن ثابت ماند! خودرو شاهین در آخرین روز سال ۱۴۰۲ چند؟ + جدول قیمت قیمت ماهی شب عید اعلام شد هشدار / اگر طلای بالای یک گرم می‌خرید، بخوانید تکلیف مشترکان خسارت‌دیده برق به کجا رسید؟ متقاضیان اینترنت رایگان دولت عجله کنند این مدل ساندرو ۸۸۰ میلیونی شد + جدول قیمت واژگونی خودرو ۳ نفر را به کام مرگ کشاند فوری / رقم حق عائله‌مندی حقوق ۱۴۰۳ اعلام شد این اتباع شامل طرح سرمایه‌گذاری نمی‌شوند ثبت آماری بی‌نظیر در کشور با تحویل ۱۰ هزار قلم کالا در یک روز گفتگوی جنجالی و پرحاشیه ماسک/ از مصرف کتامین تا دیدار با دونالد ترامپ ردیایی موبایل‌های اندرویدی خاموش ممکن شد راهنمای خرید شلف : انتخاب هوشمندانه با برند دینیال مکان دریافت کروکی الکترونیک در پلیس من


8.82K
آشنایی با کارتریج؛ کاربردی‌ترین قطعه شیرآلات
  • کد خبر : 125076
  • 04 تیر 1401
آشنایی با کارتریج؛ کاربردی‌ترین قطعه شیرآلات
کارتریج، مهمترین قطعه در شیرآلات اهرمی است.

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قطعات در انواع شیر اهرمی مانند شیر ظرفشویی، کارتریج یا مغزی آن است که عملکرد جذابی دارد. قطعا شما در زندگی روزمره خود با شیر آب سروکار دارید و به‌وسیله کارتریج شیر، فشار و دمای آب را تغییر می‌دهید. برای آشنایی با کارتریج شیر آب، نحوه‌ی عملکرد و تعویض آن با ما در این مقاله همراه باشید.

مغزی یا کارتریج شیر آب چیست؟

کارتریج یا مغزی، یک قطعه در شیر اهرمی است که در واقع وظیفه‌ی کنترل دما و فشار آب را بر عهده دارد. کارتریج شیر آب از یک دسته، دو سطح سرامیکی که روی‌هم آب‌بندی شده‌اند و زائده‌های نگهدارنده کارتریج تشکیل شده است.

استفاده از شیرآلات کارتریجی به‌گونه‌ای متداول است که احتمالا روزانه بدون اینکه بدانید شاهد تعداد زیادی از آن‌ها هستید و با آن‌ها سروکار دارید. شیرآلات کارتریجی در اصل همان شیرآلات اهرمی هستند و تفاوتشان با شیرهای معمولی در این است که شیرهای معمولی دو دسته دارند؛ درصورتی‌که شیرآلات اهرمی از یک دسته تشکیل می‌شوند. در این نوع شیرآلات برای باز یا بستن شیر آب باید اهرم را به سمت بالا یا پایین حرکت دهید. برای استفاده از آب سرد و گرم نیز کافی است اهرم را به سمت راست و چپ بچرخانید. اما این اعمال چگونه انجام می‌شوند؟

کاربرد مغزی شیر آب

تمامی مواردی که در قسمت قبل سوال شد، به کمک قطعه‌ای در شیر اهرمی به نام کارتریج انجام می‌شود. در اصل می‌توان کارتریج را در شیرآلات اهرمی، مرکز کنترل فشار و دمای آب خروجی از شیر به شمار آورد. کارتریج‌های شیرآلات اهرمی که برای شیر ظرفشویی، شیر روشویی یا شیر توالت ارائه شده‌اند در دسته‌های ۲۵، ۳۵،۴۰ و ۴۵ قرار می‌گیرند.

طرز کار مغزی شیر آب

طرز کار مغزی شیر آب

شیرآلات اهرمی، نسل جدیدی از شیرآلات کلاسیک هستند که به‌سهولت عملکرد شما کمک می‌کنند و دوام و ماندگاری بالاتری به شما ارائه می‌دهند. در این شیرآلات جریان آب گرم و سرد، هر دو به مرکز شیر یعنی مغزی شیر می‌رسند و از آن عبور می‌کنند. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم کارتریج از یک دسته، دو سطح صیقلی شده که به‌صورت آب‌بندی‌شده روی‌هم قرار دارند و پایه نگهدارنده کارتریج تشکیل شده است. دسته کارتریج که در مرکز شیر اهرمی قرار دارد به‌وسیله دسته شیر اهرمی کنترل می‌شود. همچنین دو سطح سرامیکی کارتریج هم سه مجرای جداگانه دارند که یکی از آن‌ها ورودی آب سرد، دیگری ورودی آب گرم و سومی مربوط به خروجی آبی است که به سمت علمک می‌رود.

زمانی که دسته کارتریج یا همان مغزی حرکت می‌کند، سرامیک‌ها به‌گونه‌ای روی‌هم حرکت می‌کنند که مجرای ورودی آب سرد و گرم، باز و بسته شود. در نتیجه‌ی این عمل، مقدار ورودی آب سرد و گرم به مغزی و نسبت آن‌ها تغییر می‌کند و یک جریان آب ثابت با دمای مدنظر شما از طریق خروجی سوم به سمت آبریز هدایت می‌شود. بهتر است بدانید غیر از مجراهای سه‌گانه‌ای که در بالا توضیح داد شد، آب از هیچ مسیر دیگری عبور نمی‌کند.

علائم خرابی کارتریج شیر آب

معمولا کارتریج مورد استفاده در شیرآلاتی همچون شیر روشویی و شیر توالت به علت استفاده مکرر از آن‌ها، جنس خوب و طول عمر بالایی دارد؛ اما در نهایت باید آن را تعویض کنید؛ زیرا با گذشت زمان، کارتریج دچار ساییدگی، خوردگی، پوسیدگی و فرسودگی می شود. همچنین رسوبات معدنی که در آب‌های سخت موجود هستند باعث خرابی زود هنگام کارتریج‌ها خواهند شد. در نتیجه این موارد، شیرها دچار مشکلاتی می‌شوند که باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

درصورتی‌که مدت زیادی است مغزی شیرآلات منزل را تعویض نکرده‌اید و روزانه با مشکلات زیر سروکله می‌زنید، هرچه سریع‌تر نسبت به روغن‌کاری یا تعویض کارتریج اقدام کنید.

  • درحالی‌که شیر آب بسته است، نشتی دارد
  • شیر لق می‌زند
  • اهرم شیر آب بسیار سفت شده و نمی‌توان آن را به‌سادگی باز کرد
  • هرز شدن اهرم شیر آب
  • ترک برداشتن مغزی شیر از درون یا بیرون

اگر تصمیم به تعویض کارتریج شیر آب گرم یا سرد خود دارید، توصیه می‌کنیم هر دو را به ‌صورت همزمان انجام دهید؛ زیرا خرابی یکی از کارتریج‌ها، خبر از خرابی کارتریج دیگر درآینده‌ای نزدیک است. بنابراین تعویض هر دو کارتریج باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شود.

نحوه تعمیر مغزی شیر آب

نحوه تعمیر مغزی شیر آب

اگر با مشکلاتی که در قسمت قبلی اشاره کردیم، روبه‌رو شده‌اید، قطعا مغزی شیر اهرمی شما دچار مشکل است و باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. در این بخش قصد داریم مراحل تعویض کارتریج را به شما آموزش دهیم.

  1. شما برای تعمیر یا تعویض کارتریج به پیچ‌گوشتی، آچار آلن، آچار فرانسه و همچنین یک تیغه نیاز دارید
  2. برای این کار به باز کردن کامل شیر نیاز نیست و کافی است جریان آب را قطع کنید. سپس به ترتیب مراحل زیر را طی کنید
  3. دسته شیر اهرمی را در حالت باز بگذارید
  4. نگینی که نشان‌دهنده آب گرم و سرد است را خارج کنید. در این زمان حتما دقت کنید که آبکاری شیر در اطراف نگین آسیبی نبیند
  5. پیچ دسته را که در زیر نگین قرار گرفته است، به کمک آچار آلن باز کنید
  6. دسته شیر اهرمی را از جای خود دربیاورید
  7. قالپاق را نیز خارج کنید
  8. به کمک ترک متر، مهره کارتریج را با فشار ۸ تا ۱۲ نیوتن محکم کنید
  9. تمامی موارد را مجددا سرجای خود ببندید
  10. اگر از شیرهای مخلوط معمولی نیز استفاده می‌کنید، نحوه تعویض مغزی در آن‌ها تقریبا شبیه به همان شیرهای اهرمی است و تفاوت اندکی با آن دارد که در زیر مراحل آن را برای شما توضیح می‌دهیم
  11. ابتدا قبل از انجام هر کاری شیرفلکه آب را ببندید
  12. سپس درپوش روی شیر را بردارید
  13. پیچ را باز کنید و به‌وسیله آچار، مغزی را در بیاورید
  14. واشری که در انتهای مغزی قرار گرفته است را با پیچ‌گوشتی دوسو دربیاورید و با واشر جدید عوض کنید. تعویض مغزی را هم دقیقا به همین صورت انجام دهید

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با مغزی یا کارتریج که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شیر روشویی، شیر ظرفشویی و شیر توالت است، صحبت کنیم و کاربرد، علل خرابی و نحوه تعویض آن را برای شما توضیح دادیم. این شیرآلات مهم‌ترین و پرکاربردترین شیرآلات منازل هستند پس سعی کنید بهترین آن‌ها را برای منزل خود تهیه کنید تا در فواصل زمانی کوتاه با مشکل خرابی مغزی و از کار افتادن شیرآلات روبه‌رو نشوید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=125076

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 4
  1. مغزی (شیر) همیشه دغدغه من بوده
    https://fa.wikipedia.org/wiki/مغزی_(شیر)

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.