تعطیلی کارخانه ها باعث افزایش قیمت سیمان شد

تعطیلی کارخانه ها باعث افزایش قیمت سیمان شد
  • امروز : جمعه - 10 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 30

سرخط اخبار اقتصادی

امنیت اطلاعات در سازمان چطوری بفهمیم که پلاک فک شده داریم؟ تله رفع تعهد ارزی برای صادرات غیرنفتی/ کاهش شدید صادرات محصولات کشاورزی پرتاب ماهواره‌های استارلینک به مشکل برخورد پیش‌بینی زمان مرگ با هوش مصنوعی عذرخواهی «هما» از مسافران پرواز ۷۱۸ استانبول- تهران این کشور کوچک پدرخوانده هوش مصنوعی است عکس | اولین موبایل دوربین‌دار جهان پاتوق ارمنی‌های ساکن تهران که دست‌سازِ ملکه هلند است با ۱۰۰ هزار تومان چند بار می‌توان خودروهای برقی را شارژ کرد؟ حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟ جایگزین سراتو به بازار آمد! + عکس خودروی برقی شیائومی امروز رونمایی می‌شود + عکس وضعیت بیکاری در سال ۱۴۰۲ بهتر یا بدتر شد؟ جاده ماسوله در گیلان + عکس با سردرد های بهاری چه کنیم؟ جدیدترین قیمت شاهین در بازار؛ شاهین صفر و کارکرده چند؟ + جدول قیمت تاکید امیرعبداللهیان بر اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان رشد کم سابقه جمعیت کانادا آموزش و پرورش نیرو می‌خواهد پرسودترین بازار ایران معلوم شد بازداشت فرزند حمید نوری آندرتیکر در ایران؟ قیمت ساندرو در آخرین روزهای تعطیلات نوروز + جدول قیمت


17
تعطیلی کارخانه ها باعث افزایش قیمت سیمان شد
  • کد خبر : 289516
  • 04 بهمن 1401
تعطیلی کارخانه ها باعث افزایش قیمت سیمان شد
امروزه به دلیل مشکل قطعی گاز واحدهای تولیدی سیمان در ایران با مشکلات خاصی از جمله تعطیلی کارشان روبرو هستند.

سوال این است که آیا تعطیلی کارخانه ها باعث افزایش قیمت سیمان شد؟ در این شرایط شاهد اظهار نظرهای متناقضی از سوی مسئولان امر هستیم. از اواخر آذر ماه احتمال قطعی گاز کارخانه‌های سیمان و به دنبال آن افزایش قیمت سیمان داده شده بود. از همان زمان وزیر صمت این موضوعات را تکذیب کرد و حتی خبر از کاهش قیمت سیمان داد. کارشناسان مجموعه الومتریال https://alomaterial.ir/ ، که به صورت تخصصی در زمینه سیمان فعالیت دارند با بررسی لحظه ای نمودار قیمت سیمان به بررسی صحت این خبر پرداختند.

از ابتدای فصل زمستان سوخت مصرفی صنایع مختلف از جمله سیمان به دلیل تشدید کبود گاز با مازوت جایگزین شد. در نتیجه انتظار می‌رفت که با افزایش آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ، مازوت این واحدهای تولیدی نیز قطع شود. اما این اتفاق به علت بهبود کیفیت هوا و بعضی سیاست های دولت رخ نداد. در این میان وزارت صمت و انجمن‌های مرتبط با صنعت سیمان صحبت‌های متفاوتی درباره وضعیت موجود کرده‌اند. برخی از این اظهارات حاکی از کاهش قیمت و برخی دیگر خبر از کمبود و افزایش هزینه خرید سیمان می‌دهد. در روزهای آتی مشخص خواهد شد که کدام سخن درست بوده است و کدام شایعه.

زمستان سخت، قطعی گاز و تعطیل شدن کارخانجات سیمان

دولت برای اینکه از قطع برق و گاز مشترکان خانگی پیشگیری کند، تصمیم به قطع گاز و همچنین برق کارخانجات گرفته است. از این روی، در هفته‌های گذشته دستورالعمل‌هایی برای سهمیه‌بندی این دو عامل انرژی در صنایع بزرگ از جمله فولاد و سیمان اتخاذ و ابلاغ شده است. بسیاری از کارشناسان و مسئولان اعلام کرده‌اند که سیمان به دلیل قطع سوخت کارخانجات در بازار دچار کمبود شده است. این امر مسلما باعث افزایش قیمت سیمان در بازار خواهد شد. به طوری که امروزه هر کیسه سیمان در مصالح فروشی‌ها به قیمت بالای ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر طبق نظر اسماعیل کاظمی قهی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان، قطع گاز و برق بازار نیمه جان مصالح ساختمانی را به کل از بین برد. به طوری که با تعطیلی مجتمع‌های تولیدی سیمان و فولاد انتظار می‌رود که هزینه خرید این دو محصول در بازار افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. در نتیجه با ادامه سردی هوا و قطع گاز و برق ممکن است که قیمت هر کیسه سیمان به مبالغ بیشتری نیز برسد.

در صورتی که سیمان از کارخانه با قیمت واقعی روانه بازار شود، دیگر با مشکل کمبود یا افزایش قیمت غیرمعمول قیمت مواجه نیستیم. همچنین توزیع سیمان در بورس نیز ممکن است که مشکلات به وجود آمده در این بازار را حل کند. دخالت دولت و محدود کردن سهم گاز و برق کارخانه‌ها به علت سردی هوا و فصل زمستان موجب برهم خوردن نظم تمامی بازارها و از جمله آشفتگی در بازار مصالح ساختمانی می‌شود.

زمستان سخت، قطعی گاز و تعطیل شدن کارخانجات سیمان

قیمت سیمان

با افزایش سرما جیره گاز مجتمع‌های تولیدی سیمان به خصوص کارخانه‌های دور از مناطق شهری قطع می‌شود. این کارخانه‌ها به ناچار مجبور هستند که به عنوان سوخت جایگزین خود از مازوت استفاده کنند.

خرید مازوت توسط کارخانه‌های سیمان نیز با سخت‌گیری‌های شدید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همراه است. به همین دلیل این مجتمع‌های تولیدی در تامین سوخت خود با مشکل روبرو هستند. در نتیجه خبر کمبود سوخت مورد نیاز شرکت‌های سیمانی نظم بازار این مصالح ساختمانی را برهم زده است. همچنین هزینه حمل و جابجایی مازوت از محل تولید تا درب کارخانه نیز بر عهده صاحبان صنایع است که طبیعتا این امر موجب افزایش قیمت سیمان خواهد شد.

محدود کردن سهمیه برق و گاز کارخانه‌های سیمان منجر به کاهش تولید آن‌ها می‌شود. این مشکلات بهانه‌ای برای افزایش قیمت این نوع مصالح ساختمانی شده است. همچنین از آنجایی که برخی از تولیدکنندگان سیمان به دلیل نبود سازوکار لازم هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند، افزایش قیمت زیادی در بازار سیاه سیمان به وجود آمده است.

در این شرایط پروژه‌های عمرانی متعددی دست از کار کشیده‌اند. این موضوع بدون شک روی ساخت‌وسازهای شهری و قیمت تمام شده مسکن نیز تاثیر خواهد گذاشت. در نتیجه عدم تقاضای بازار،  توقف کار تولیدکنندگان سیمان و سایر مصالح ساختمانی را به دنبال خواهیم داشت.

در صورتی که قصد خرید سیمان را دارید، الومتریال می تواند یک مرجع مطمئن برای مشاهده بروزترین قیمت سیمان برای شما باشد. کارشناسان این مجموعه به صورت حرفه ای آماده ارائه خدمت به شما عزیزان و راهنمایی شما در جهت خرید سیمان هستند. امروزه شاهد ورود سرمایه‌های خانگی به بازار مصالح ساختمانی هستیم. دلالان زیادی با درخواست خرید سیمان میزان تقاضای آن را در بازار افزایش داده‌اند. این امر نیز روی افزایش قیمت سیمان تاثیرگذار است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=289516

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 1
  1. الومتریال سایت بی نظیریه تقریبا هر نوع متریالی که لازم داشته باشید رو با بهترین قیمت ارائه میکنن

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.