آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع

آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع
  • امروز : پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 70

سرخط اخبار اقتصادی

کاهش «نرخ حوادث هوایی و بازگشت پروازها با علت نقص فنی» در نوروز ۱۴۰۳ ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از ۶۰۰ دلار روزگاری تو در دهان همه ما بودی، وسوسه‌برانگیزِ جذاب ویدیوی حرص‌دربیاری که ساکنان تهران را سوژه کرد قیمت یورو امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ در بازار خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر! تورم ماندگار است؟ بازار روسیه منتظر اسباب بازی ایرانی کدام ویتامین به سلامت قلب کمک میکند؟ مقابله با زمین خواری در آستارا استفاده از تلگرام با هدف تروریسم ۳۰ مدل جدید از خودروهای نیسان تا سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه خواهند شد انتقاد مکرون از توافق تجاری اروپا و مرکوسور مرحله دوم جنگ قیمتی خودروهای برقی در بازار چین آغاز شد پوکو C۶۱ با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار معرفی شد واتساپ امکان ارسال عکس‌ها و ویدیوها با کیفیت HD را فراهم می‌کند سدان لوکس ایران خودرو ۱ میلیارد و ۱۶۵ میلیون شد + جدول هیوندای توسان ۲۰۲۵ ، قوی تر آمد! + عکس درگیری شدید بین بازیکنان فوتسال ایران و مراکش ثبت بیش از ۳ میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در تهران ممنوعیت‌های شب‌های قدر تورم کدام استان بیشتر است؟ سازمان انرژی اتمی: هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در ارس مشاهده نشده است کیا K۴ جدید رسما رونمایی شد؛ واردات به ایران؟


19
آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع
  • کد خبر : 308890
  • 20 فروردین 1402
آشنایی با انواع سیستم های تهویه مطبوع
آرتانسیم : تولیدکننده داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل

سیستم تهویه مطبوع انواع مختلفی دارد که به طور کلی به سه دسته مرکزی و مجزا و ترکیبی تقسیم می شود. از سیستم های مرکزی می توان فن کویل را نام برد و از سیستم های مجزا می توان به کولرهای آبی اشاره کرد. برای سیستم های ترکیبی هم می توان به موتورخانه گرمایشی برای گرم کردن و داکت اسپلیت ها برای خنک کردن اشاره کرد. سیستم های تهویه ی مطبوع در زمینه نوع انرژی مصرفی هم به دو دسته برقی، گاز و برق تقسیم می شوند. تمام برقی مانند اسپلیت های کانالی، برق و گاز مانند چیلر جذبی است.

همچنین از لحاظ خنک کردن به دو دسته تقسیم می شوند که شامل آب خنک و سیستم هواخنک است. برای نوع آب خنک می توان به چیلر جذبی اشاره کرد و برای سیستم هواخنک هم می توان به اسپلیت های کانالی اشاره نمود.

در آخر هم از لحاظ گرم کردن شامل دو دسته سیستم آبی و سیستم با مایع مبرد می شوند. در نوع آبی وسیله انتقال گرما آب است ولی در نوع سیستم با مایع مبرد وسیله انتقال گرما هوا می باشد.

داکت اسپلیت چیست؟

عبارت (داکت اسپلیت) در زبان انگلیسی (Ducted split) برای توصیف اسپلیت های نیازمند کانال کشی استفاده می شود. این سیستم تهویه مطبوع می تواند در فصل های تابستان و زمستان دمای هوا را در حد مطلوب تنظیم گردیده توسط ترموستات نگه دارد.

به همین خاطر است داکت اسپلیت یکی از محبوب ترین سیستم های سرمایش و گرمایش تهویه مطبوع در خانه ها، ساختمان های تجاری و ادارات به شمار می رود. داکت اسپلیت ها توسط لوله های مسی موازی شده به یکدیگر متصل می گردند.

داکت اسپلیت نوعی از سیستم های تهویه مطبوع در سطح جهان است. این تهویه مطبوع، همانند اسپلیت دیواری (کولر گازی) از یک واحد داخلی (هواساز) و یک واحد خارجی کندانسور تشکیل شده است.

مزایا و معایب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد که ویژگی های خاص خود را دارد. از مزایای داکت اسپلیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قیمت پایین آن به نسبت سایر سیستم های تهویه ی مطبوع
  2. تولید هوای تمیز و تازه
  3. متغیر بودن حالت موتور داکت اسپلیت
  4. فیلتر کردن هوا
  5. جدا شدن شارژ هر واحد مسکونی از دیگر واحدها
  6. استفاده داکت اسپلیت به جای کولرگازی
  7. کم کردن رطوبت موجود در هوا
  8. گرم کردن سریع اتاق بدون خشک کردن هوای اتاق

معایب داکت اسپلیت هم شامل پنج مورد می باشد.

  1. عدم جداسازی فضای داخلی داکت اسپلیت
  2. مصرف برق بیشتر به نسبت سایر سیستم های تهویه ی مطبوع
  3. تولید صدای بیشتر به نسبت سایر سیستم ها به دلیل وجود یک فن بزرگ
  4. استفاده از فضای زیاد برای نصب

داکت اسپلیت

فن کویل چیست؟

فن کویل نوعی تبدیل کننده ی حرارت است که در می تواند در فصل های مختلف سال، دمای مطبوع منازل و ادارات را فراهم کند.

نحوه عملکرد کویل در تابستان ها به این صورت است که در ابتدا آب سردی که در چیلر یا مینی چیلر تولید می شود، درون لوله های کویل شروع به گردش می کند.

از سوی دیگر، هوای داخلی اتاق توسط چندین الکتروفن به درون یونیت کشیده می شود و پس از عبور از فیلتر ها، دچار تغییر دما می شود. در آخر این جریان هوای مطبوع به دست آمده از طریق کانال ها و یا به طور مستقیم، به فضای مورد نظر دمیده می شود.

فن کویل در زمستان ها ابتدا آب گرمی که درون دیگ موتور خانه یا پکیج تولید می شود را از طریق لوله ها به داخل انتقال می دهد. باقی مراحل عیناً نظیر عملکرد کویل در فصل تابستان است.

مراکز تجاری، ساختمان های مسکونی، اداری، صنعتی، تجاری، کارخانجات، بیمارستان ها و … میتوانند از سیستم فن کویل استفاده کنند، و تهویه مناسب را در کنار انتقال صحیح حرارت در محیط مورد نظر خود داشته باشند.

انواع فن کویل

سیستم تهویه مطبوع فن کویل به پنج نوع تقسیم می شود.

  • نوع اول فن کویل زمینی می باشد که روی زمین و در اتاق نصب می شود که هزینه نگهداری آن بسیار پایین است و صدای کمی هم دارد.
  • نوع دوم فن کویل دیواری است که روی دیوار و به صورت روکار نصب می شود، مانند نوع زمینی هزینه نگهداری آن هم پایین است.
  • نوع سوم فن کویل سقفی کاستی است که خود به سه نوع کاستی یک طرفه، کاستی چهار طرفه و کاستی مدور تقسیم می شود و هزینه نگهداری بالایی هم دارد.
  • نوع چهارم، فن کویل سقفی توکار است که ارزان ترین نوع فن کویل هستند و به صورت توکار و در سقف اتاق نصب می شوند. هزینه نگهداری این فن کویل هم پایین است.
  • نوع پنجم فن کویل سقفی کانالی پر فشار است که به صورت توکار نصب می شود و برای انتقال هوا از کانال استفاده می کند.

این سیستم برای مکان هایی که احتیاج به دستگاه هایی با ظرفیت هوادهی بالا دارند بسیار مناسب است و موجب تازه شدن هوای اتاق ها می شود.

فن کویل ایرانی

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت و فن کویل دو نوع متفاوت از تجهیزات سرمایشی هستند که در جهان بسیار طرفدار دارند. مهم ترین تفاوتی که این دستگاه های تهویه مطبوع دارند این است که فن کویل از آب برای گرم کردن و یا سرد کردن محیط استفاده می کند، اما داکت اسپلیت از گاز برای تنظیم هوای محیط بهره می برد.

از تفاوت های مهم دیگر این دو دستگاه این است که داکت اسپلیت در یک نوع تولید می شود ولی فن کویل در انواع مختلفی ساخته می شود. همچنین ظرفیت این دو دستگاه متفاوت است و باید با توجه به نوع ساختمان مورد نظر یکی از این دو را انتخاب کنیم.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنیم میزان سرمایی است که می خواهیم در محیط داشته باشیم زیرا این دو دستگاه میزان سرمایی که تولید می کنند یکسان نیست.

تهویه مطبوع

تقسیم بندی تجهیزات سرمایشی ساختمان بر اساس نوع سیال

تجهیزات سرمایشی ساختمان به چهار دسته تقسیم می شوند که اعم از سیستم تمام هوا، سیستم تمام آب، سیستم هوایی آبی، سیستم تبرید یکپارچه هستند.

در سیستم تمام هوا رطوبت و گرمای هوا گرفته شده و بعد به محیط اتاق انتقال می باید، در این سیستم ها از هواساز مرکزی استفاده می شود. در سیستم تمام آب در واقع آب باعث گرم شدن یا سرد شدن محیط می شود که این سیستم هزینه کمتری به نسبت بقیه دارد.

سیستم هوایی آبی ترکیبی از سیستم تمام هوا و تمام آب است و در اداره ها و آپارتمان ها از این سیستم استفاده می شود. سیستم تبرید یکپارچه دارای واحد مرکزی برای خنک کردن هوا نیست و از سرمایش منطقه ای استفاده می کند. برای مثال نوع پنجره ای آن در پنجره اتاق نصب می شود و هزینه نگهداری آن هم بسیار کم است.

آرتانسیم

گروه صنعتی آرتانسیم تهویه، تولید کننده‌ی انواع سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشد که با هدف تولید محصول باکیفیت ایرانی با رعایت بالاترین استانداردهاو مطابق با معیارهای جهانی در سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت نموده که محصولات تولیدی خود را همگام با تکنولوژی‌های برتر روز دنیا تولید و روانه‌ی بازار نموده است.

گروه صنعتی آرتانسیم تهویه، با داشتن کارخانه‌ی تولیدی مجهز و با در اختیار داشتن کادری کم‌نظیر از مهندسین و متخصصین باتجربه، در راستای تولیدو کارآفرینی و ارائه محصولات جدید با کیفیت بالا و قابل رقابت با برندهای مطرح جهانی گام برمی‌دارد. برنامه‌ی اصلی گروه آرتا نسیم تهویه، تولید محصولات ایرانی فن کویل، چیلر و داکت اسپلیت با قابلیت‌های جهانی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=308890

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 2
  1. سلام و خسته نباشید، اولا ممنونم از مقاله جامعتون، دوما خواستم بدونم خرید داکت اسپلیت برای یک مجتمع مسکونی پاسخگویی لازم رو داره؟ یا بهتره از فن کویل استفاده کنیم؟

    • سلام احسان سلیمی عزیز، بله معمولا مجتمع های مسکونی برای هرکدام از ساختمان ها میتونن از داکت اسپلیت استفاده کنند، به هر حال بستگی به تعداد واحدها و حجم استفاده ای که از سیستم تهویه مطبوع میشود هم بستگی دارد.
      پیشنهاد میکنیم از مشاوران آرتانسیم هم در این باره سوال کنید.

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.