مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله و حریق

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله و حریق
  • امروز : جمعه - 10 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 20

سرخط اخبار اقتصادی

حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟ جایگزین سراتو به بازار آمد! + عکس خودروی برقی شیائومی امروز رونمایی می‌شود + عکس وضعیت بیکاری در سال ۱۴۰۲ بهتر یا بدتر شد؟ جاده ماسوله در گیلان + عکس با سردرد های بهاری چه کنیم؟ جدیدترین قیمت شاهین در بازار؛ شاهین صفر و کارکرده چند؟ + جدول قیمت تاکید امیرعبداللهیان بر اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان رشد کم سابقه جمعیت کانادا آموزش و پرورش نیرو می‌خواهد پرسودترین بازار ایران معلوم شد بازداشت فرزند حمید نوری آندرتیکر در ایران؟ قیمت ساندرو در آخرین روزهای تعطیلات نوروز + جدول قیمت باران در راه است صادرات ایران به عراق: بدون تنوع! حمله سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی به سوریه ترافیک سنگین در محورهای چالوس و هراز قیمت پژو ۴۰۵ در بازار ۳۰۰ میلیونی شد! + جدول قیمت این خودرو روزانه بیش از ۳ میلیون تومان رشد کرد / خودروی بی طرفداری که ناگهان محبوب شد بزرگراه شریان توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور| احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه طی ۳ سال گذشته حجم واردات آهن اسفنجی اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳ چقدر بود؟ علت تورم افزایش مزد کارگران نیست سفر ۸ میلیون نفر به مشهد در ایام عید


39
مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله و حریق
  • کد خبر : 221062
  • 10 مرداد 1401
مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله و حریق
مقاوم سازی ساختمان بر اساس اصول و آداب ساخت ساختمان، یکی از چالش هایی می باشد که امروزه مهندسان معمار و عمران با مقاوم سازی ساختمان درگیر می باشند.

ساخت ساختمان بر اساس اصول و ایمن سازی آن در برابر حوادثی چون زلزله و حریق یکی از چالش هایی می باشد که امروزه مهندسان معمار و عمران با آن درگیر می باشند. در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم که شرکت هایی چون شرکت پیمانکار ساختمانی ملل آرمه برای اینکه مقاومت سازه ها را افزایش دهد از چه اصولی پیروی می نماید.اگر مایل هستید تا در زمینه ساخت و ساز سرمایه گذاری کنید، می‌توانید با پیمانکار ساختمان ملل آرمه تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید.قبل از اینکه شرکت ساختمانی کار شما را شروع کند، می‌توانید با استفاده از خدمات شرکت ملل آرمه، اقدام به طراحی پروژه به صورت دقیق کنید و همچنین برای شما مشخص شود که قرار است تا چه مصالحی در ساختمان استفاده شود.

چه ساختمان‌هایی نیاز به مقاوم سازی دارند؟

مقاوم سازی در ساخت یک ساختمان یا تعمیر آن نقش بسزایی دارد. اما شاید برای شما نیز این سوال به وجود اید که چه ساختمان هایی نیاز به مقاوم سازی دارند. به صورت کلی می توان ساختمان ها را از این حیث به ۴ دسته تقسیم نمود:

  1. بنا هایی که به دلیل نوع کاربردشان امکان انتقال تجهیزات در زمان وقوع حادثه را ندارند. به طور مثال ساختمان هایی مانند پالایشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز رادیویی و… در این دسته قرار می گیرند.
  2. بنا هایی که در حال حاضر دارای شرایط خاص و بدی نمی باشند اما پس از اینکه حریق یا زلزله رخ داد از آنها استفاده می شود. به طور مثال مساجد، سوله ها، مدارس و… نیاز به مقاوم نمودن دارند.
  3. بنا هایی که اگر دچار آسیب شوند، تلفات زیادی را به همراه خواهند داشت. مواردی چون استادیوم ها، برج ها و … در این دسته قرار می گیرند.
  4. مقاومت و استحکام ساختمان هایی مانند ادارات، خانه ها، پاساژ های تجاری و… نیز باید بررسی شود.

در نظر داشته باشید که ایمن سازی ساختمان های دسته اول و دوم بر عهده دولت می باشد. اما در خصوص دسته های سوم و چهارم، مردم و کارفرمایان می توانند اقدام به بهبود وضعیت نموده و ساختمان های خود را مستحکم و مقاوم نمایند.

روش های مدرن مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

روش های مدرن مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

برای مقاوم سازی ساختمان لازم است تا موارد متفاوتی را در نظر داشته باشید. برخی از مهمترین گزینه ها در زیر لیست شده اند:

  • از ژاکت بتنی برای مستحکم سازی ساختمان استفاده نمایید: از این روش برای ملک های بتنی استفاده می شود. برای پیاده سازی آن نیز سوراخ هایی اطراف سازه های ضعیف به وجود می آورند. سپس درون آنها یک میله فولادی قرار می گیرد تا وزن سازه روی آنان منتقل گردد. از آنجا که سوراخ های ایجاد شده توسط چسب پر می شوند و سر فولاد ها از سازه بیرون است لذا آنها را درون ستون های بتنی می گذارند تا مقاومت بالاتر رود.
  • از ژاکت فولادی برای مقاوم سازی استفاده گردد: به کمک این روش شما می توانید مقاومت فشاری، برشی و خمشی ملک را افزایش دهید. در این روش دیگر نیاز به استفاده از قالب نمی باشد. لذا تیر یا ستون ضعیف به کمک ورق های فولادی مقاوم خواهند شد.
  • بخش های بتنی آسیب دیده را تعمیر نمایید: در صورتی که در ملک شما هر کدام از مشکلات ترک، خوردگی، پوسته پوسته شدن و … مشاهده شد، لازم است تا اقدام به مقاوم کردن ساختمان خود کنید.
  • از رزین اپوکسی بهره ببرید: یکی از مواردی که در زمان بروز زلزله خطرات زیادی را به همراه دارد، وجود ترک های بسیار در بتن می باشد. از همین رو می بایست این ترک ها را با رزین اپوکسی پر نمایید. در این وضعیت لازم است تا از سوراخ ها الگو برداری شود و سپس اتصالات و پکرها به درستی نصب شوند.

انواع سازه های مقاوم در برابر زلزله

سازه های مقاوم در برابر زلزله، سازه هایی می باشند که بر اساس اصول و آیین نامه های اجرایی تهیه شده اند. این سازه ها دارای ویژگی ها و مشخصاتی می باشند که در حین بروز زلزله دچار مشکل نمی شوند. اینگونه سازه ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • سازه های مقاوم در برابر زلزله، وزن بالایی ندارند. عموما مهندسان تلاش می نمایند تا برای ساخت سازه های خوب از مصالح کم وزن بهره ببرند.
  • سازه های مستحکم دارای اسکلت منسجم هستند. از همین رو آنها می توانند مقاومت بالایی از خود نشان دهند. همچنین باید در نظر داشته باشید که اینگونه سازه ها در صورت بروز زلزله کمترین آوار را تولید می نمایند.
  • اگر در سازه شما دیوارباشی یا بادبند های مناسبی نصب شده باشند، هنگام زلزله می توانند به خوبی مقاومت نمایند. به عبارت دیگر بیان می شود که آنها از سیستم های لرزه ای خوبی استفاده نموده اند.

به صورت کلی ساختمان هایی که از جرم های پاندولی، دمپرها، جداگرهای لرزه ای، دیوار برشی و مواردی از این قبیل استفاده می نمایند، گزینه های مقاومی هستند.

 

مقاوم ترین سازه در برابر زلزله

ساخت ساختمان با مقاوم ترین سازه در برابر زلزله، یک کار بسیار حرفه ای می باشد که لازم است موارد زیادی را در نظر بگیرید. یکی از مزیت ها و البته افتخارات شرکت ساختمانی ملل آرمه این مورد می باشد که می تواند سازه هایی قوی و مقاوم در برابر زلزله ایجاد نماید. چند مورد از ساختمان های مقاوم در برابر زلزله که دارای استحکام بالایی می باشند، عبارتند از:

  • سازه مقاوم فیلیپین آرنا:

این مورد که یک استادیوم می باشد و دارای پایه های خاصی است که از یکدیگر مستقل هستند. از همین رو تکان ها را منتقل نمی کنند. در فونداسیون این بنا از بلبرینگ استفاده شده است تا در هنگام زمین لرزه مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

  • سازه مقاوم تایپه ۱۰۱:

این مورد یک آسمان خراش بزرگ می باشد که از سیستم پاندولی استفاده کرده است. از همین رو قادر است تا شدت زلزله را بسیار کاهش دهد.

  • سازه مقاوم برج خلیفه:

همانگونه که می دانید ارتفاع این برج بسیار است. مهندسان برای اینکه بتوانند امنیت و مقاومت آن را افزایش دهند از ستون های حامل استفاده می کنند که تنش های لرزه ای را کاهش دهند.

به صورت کلی می توان بیان داشت، ساختمان هایی در برابر زلزله مقاوم می باشند که یکی از روش های زیر را برای ساخت بکار گرفته اند:

  • استفاده از الیاف FRP
  • استفاده از ورق های فولادی
  • استفاده از کامپوزیت ها
  • استفاده از ژاکت های فولادی
  • استفاده از دال بتنی و… .

همچنین شرکت ساختمانی ملل آرمه در حوزه ساختمان سازی به صورت مشارکت در ساخت، با زیربنای بالای ۲۰۰۰متر آماده همکاری است.

مقاوم ترین سازه در برابر زلزله

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=221062

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 2
  1. با زیربنای بالای ۲۵۰۰متر در تهران مشارکت انجام میدید؟

  2. سلام و عرض ادب
    به سایت ملل آرمه مراجعه کنید و فرم همکاری با ما را پر کنید.
    با تشکر

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.