فارکس چیست؟ | هر آنچه باید در مورد فارکس بدانید

فارکس چیست؟ | هر آنچه باید در مورد فارکس بدانید
  • امروز : پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
اخبار اقتصادی امروز : 24

سرخط اخبار اقتصادی

گلکسی A55 سامسونگ قابلیتی دارد که حتی گلکسی S24 هم ندارد! ایمیل جنجالی زاکربرگ به کارمندان گوگل! کلاهبردار آیفون در آمریکا به ۵۱ ماه حبس محکوم شد! چه چیزی درآمد آنگویلا را عجیب کرده‌است؟ ۴ طرح سامسونگ برای گلکسی S25الترا/ عکس کدام قابلیت هوش‌مصنوعی سامسونگ طرفدار دارد؟ سرمایه گذاری در کدام یک از پروژه‌های ساختمانی بهتر است؟ با قیمت یک کوییک چه خودروهایی در سال ۱۳۸۰ می‌توانستیم بخریم؟ کرایه تاکسی در این شهر گران شد بلیت موزه‌ها برای چه کسانی رایگان و نیم‌بهاست؟ آغاز ثبت‌نام آزمون‌ های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی از ۱۸ فروردین واریزی جدید برای معلمان در راه است زمان واریز پاداش ۱۴۰۱ معلمان بازنشسته لو رفت قیمت خودرو شاهین امروز ۹ فروردین/ شاهین کارکرده چند شد؟ + جدول قیمت چطور بلیت قطار بخریم؟ ین سقوط کرد بعد از سرقت گوشی چه کار کنیم؟ آمار تکان دهنده از اسراف مواد غذایی خرید ساندرو اتوماتیک چقدر آب می‌خورد؟ + جدول قیمت پروژه شکارچیان روح، رسوایی جدید متا ادعای سنتکام در مورد سرنگونی پهبادهای یمنی ادامه بارش باران در کشور مسافران راه آهن میلیونی شدند رشد ۱۵ درصدی واردات از هند


40
فارکس چیست؟ | هر آنچه باید در مورد فارکس بدانید
  • کد خبر : 239561
  • 10 شهریور 1401
فارکس چیست؟ | هر آنچه باید در مورد فارکس بدانید
بازار فارکس یک بازار بین‌المللی است که می‌توان با معامله کردن در آن درآمد دلاری داشت. در حال حاضر ارزش پول رایج کشور یعنی ریال بسیار کمتر از ارزهای خارجی است بنابراین اکثر افراد خواهان درآمد دلاری هستند.

بازار فارکس یک بازار بین‌المللی است که با توجه به نوع حسابی که شما در آن باز می‌کنید می‌توانید درآمدی به دلار، یورو یا پوند داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر ارزش پول رایج کشور یعنی ریال بسیار کمتر از ارزهای خارجی نام برده است بنابراین روزانه افراد بسیار زیادی که خواهان درآمد دلاری هستند اشتیاق زیادی برای معامله کردن در بازار فارکس دارند. در این مقاله به شکل جامع به تعریف مفاهیم فارکس، اصطلاحات فارکس و هر آنچه که راجع به آن باید بدانید، می‌پردازیم. به‌طوری‌که به آموزش دیگری نیاز نداشته باشید. همراه ما باشید.

فارکس چیست؟

بازار تبادل ارزهای خارجی که به‌اختصار Forex یا FX نامیده می‌شود، برگرفته از عبارت Foreign Exchange Market است. فارکس برخلاف بورس هیچ بازار فیزیکی متمرکزی ندارد، بااین‌حال در دنیا مراکز عمده معاملات ارزی کشورهای انگلستان، آمریکا و ژاپن هستند. بازار جهانی ارز از سال ۱۹۷۱ به‌صورت منسجم شکل گرفت و از سال ۱۹۹۸ با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روند رشد و توسعه آن آغاز شد. بازار فارکس، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا شناخته می‌شود که طبق گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۹، روزانه ۶.۶ تریلیون دلار گردش مالی دارد. دقت کنید این مقدار گردش مالی بازار فارکس است و نه ارزش آن و هر سه سال یکبار به روز می‌شود.

دلیل شکل‌گیری بازار فارکس

هر کشور چرخه اقتصادی خودش را دارد و برای ادامه حیات این چرخه نیاز به مبادله کالا با کشورهای دیگر دارد حال فرض کنید صنعت آمریکا برای تأمین سوخت خود نیاز به نفت دارد و کشور کانادا هم چاه‌های عظیم استخراج نفت دارد و فروشنده است. آمریکا برای پرداخت هزینه نفت باید پول رایج کانادا را بپردازد بنابراین آمریکا باید دلار خودش را به دلار کانادا تبدیل کند. به همین راحتی یک معامله‌ای از جنس «تبدیل کردن دو ارز به یکدیگر» انجام شد.

یک مثال دیگر فرض کنید شما قصد صفر به آلمان را دارید. برای تأمین مخارج و خرید و… در کشور آلمان نمی‌توانید که ریال بدهید بنابراین به یک صرافی مراجعه کرده ۳۳۰.۰۰۰ ریال می‌دهید و یک یورو دریافت می‌کنید. شما هم الان یک مبادله‌ای از جنس «تبدیل کردن دو ارز به یکدیگر» انجام دادید. پس برای رفع نیازهای تجاری و توریستی باید که ارز دو کشور به هم تبدیل شوند. بدین ترتیب بازار فارکس شکل گرفت.

مجموعه همیار کریپتو دوره جامع آموزش فارکس را طبق استانداردهای بالایی برای مخاطبان خود طراحی کرده است، برای کسب اطلاعات بیشتر سایت همیار کریپتو را در گوگل سرچ کنید.

در بازار فارکس چه چیزهایی معامله می‌شود؟

بازار فارکس کارگزاران مختص به خود را دارد که از این به بعد به آن‌ها «بروکر» می‌گوییم. بروکرهای فارکس نمادهایی شامل سهام شرکت‌های بزرگ، تمام جفت ارزها، ارزهای دیجیتال معروف، کامودیتیها (طلا، نقره، نفت و گاز و…) و شاخص های بورس را برای معامله در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در بازار فارکس می‌توان ارزهای مختلف را با توجه به نرخ برابری باهم معامله کرد. مثلاً فرض کنید ۵۰۰۰ یورو دارید و می‌خواهید به دلار آمریکا تبدیل کنید. برای تبدیل یورو به دلار آمریکا باید از نرخ برابری یا نرخ تبدیل (Exchange rate) استفاده کنید.

معامله روی تمامی نمادهایی که نام برده شده به‌صورت CFD است برای مثال وقتی شما طلا می‌خرید، نمی‌توانید مالک آن شوید و فقط جهت رشد یا ریزش قیمت را می‌توانید پیش بینی کنید.

فعالان اصلی بازار چه کسانی هستند؟

هر شخصی که دانش و مهارت معامله‌گری را داشته باشد می‌تواند در بازار فارکس معامله کند. از فعالان اصلی بازار فارکس می‌توان به؛ بانک‌های مرکزی، مؤسسات مالی بزرگ، بانک‌های تجاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صرافی‌ها و سفته‌بازان حقیقی اشاره کرد. ما به‌عنوان اشخاص حقیقی یا سفته‌بازان حقیقی جز بسیار کوچکی از بازار فارکس هستیم.

چه زمانی می توانیم در فارکس معامله کنیم؟

بازار فارکس از یکشنبه تا جمعه به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است. بر اساس مراکز عمده مبادلات ارزی و مناطق زمانی مختلف، در این بازار ۵ جلسه (session) معاملاتی اصلی وجود دارد. این سِشن‌های معاملاتی طبق مراکز عمده مبادلات ارزی و مناطق زمانی مختلف دسته‌بندی‌شده‌اند؛ یعنی هنگامی‌که زمان کار اداری لندن است و بانک‌های لندن باز بوده و فعالیت دارند در بازار فارکس سِشن‌ لندن گفته می‌شود. این سِشن‌های معاملاتی به ترتیب جلسات سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک هستند.

هر کدام از این سِشن‌های معاملاتی تقریباً ۹ ساعت زمان داشته و معمولاً بیشتر فعالیت معامله‌گرهای شرق آسیا و اورانوسیه در سِشن‌ بازار ژاپن بوده، اروپایی‌ها در سِشن‌ بازارهای لندن و فرانکفورت معامله می‌کنند و آمریکایی‌ها در سِشن‌ بازار نیویورک به معاملات خود می‌پردازند. ذکر این نکته ضروری است که انجام معاملات در هر ساعت از شبانه‌روز در این بازار هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و هر فرد از هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند در هر زمان معاملاتی مدنظر خود، معاملاتش را انجام دهد.

ساعت کار فارکس

چه جفت ارزهایی در بازار فارکس معامله می‌شود؟

جفت ارزها از مهم‌ترین اصطلاحات فارکس محسوب می‌شوند. این اصطلاح به‌نوعی به پایه و اساس بازار فارکس اشاره دارد. در واقع بازار فارکس به گونه‌ای طراحی‌شده است که هر ارز نسبت به ارز دیگر معامله می‌شود. این مفهوم به این معنی است که قیمت هر ارز نسبت به قیمت ارز دیگر ارزش گذاری می‌شود.

در فارکس ارز هر کشور نماد مختص به خود را دارد. اصولاً دو حرف اول ارز از ابتدای نام کشور گرفته‌شده است و حرف آخر واحد پول کشور را نشان می‌دهد. مثلاً USD نماد دلار آمریکا است در اینجا US به آمریکا اشاره دارد و D مخفف دلار است. اولین قدم در یادگیری بازار فارکس به خاطر سپردن نام نمادهای زیر است.

نماد ارز رایج آمریکا؛ USD

نماد ارز رایج آلمان؛ EUR

نماد ارز رایج انگلستان؛ GBP

نماد ارز رایج سوئیس؛ CHF

نماد ارز رایج ژاپن؛ JPY

نماد ارز رایج کانادا؛ CAD

نماد ارز رایج استرالیا؛ AUD

در صورتی که داوطلب شرکت در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد به‌صورت حضوری هستید از طریق سایت همیار کریپتو اقدام کنید همچنین دوره‌های غیرحضوری با بهترین کیفیت به‌صورت نیمه‌خصوصی برگزار می‌شود.

۱- جفت ارزهای اصلی (Major Pairs)

تمام جفت ارزهایی که دلار آمریکا در یک طرف آن قرار داشته باشد، جفت ارز اصلی می‌گویند؛ زیرا قوی‌ترین ارز موجود در دنیا، دلار آمریکا است که بسیار نقد شونده است. این امر باعث شده دلار آمریکا پایه بازارهای مالی بین‌المللی شود. هر برابری ارزی دلار با یک ارز معتبر و مهم جهانی مانند موارد زیر، در دسته جفت ارزهای اصلی قابل معامله در بازار فارکس قرار می‌گیرند. می‌توانید این جفت ارزها را در ۲۴ ساعت شبانه روز معامله کنید:

EUR/USD: Euro to USD Dollar

AUD/USD: Australian Dollar to USD Dollar

USD/CHF: USD Dollar to Swiss Frank

USD/CAD: USD Dollar to Canadian Dollar

NZD/USD: New Zealand Dollar to USD Dollar

GBP/USD: Pound to USD Dollar

USD/JPY: USD Dollar to Japanese Yen

۲- جفت ارزهای کراس (Cross Pairs)

جفت ارزهای کراس، جفت ارزهایی هستند که هیچ کدام از طرفین آن دلار آمریکا نباشد، اما از دو طرف جفت ارز، ارزهای کشورهای بزرگ دنیا باشد ازجمله EUR/GBP، EUR/CHF، GPB/JPY و… .

EUR/GBP مهم‌ترین جفت ارز کراس است و دارای نقش مهمی در بازار اقتصاد دنیاست. در بازار فارکس، معاملات کمتری در جفت ارزهای فرعی انجام می‌شود. این جفت ارزها در اقتصاد دنیا اهمیت زیادی ندارند.

  • AUDCAD       دلار استرالیا به دلار کانادا
  • AUDCHF       دلار استرالیا به فرانک سوئیس
  • AUDJPY        دلار استرالیا به ین ژاپن
  • AUDNZD       دلار استرالیا به دلار نیوزیلند
  • CADCHF       دلار کانادا به فرانک سوئیس
  • CADJPY        دلار کانادا به ین ژاپن
  • CHFJPY        فرانک سوئیس به ین ژاپن
  • EURAUD       یورو به دلار استرالیا
  • EURCAD       یورو به دلار کانادا
  • EURCHF       یورو به فرانک سوئیس
  • EURGBP       یورو به پوند انگلیس
  • EURJPY        یورو به ین ژاپن
  • EURNZD       یورو به دلار نیوزیلند
  • GBPAUD       پوند انگلیس به دلار استرالیا
  • GBPCAD       پوند انگلیس به دلار کانادا
  • GBPCHF       پوند انگلیس به فرانک سوئیس
  • GBPJPY        پوند انگلیس به ین ژاپن
  • GBPNZD       پوند انگلیس به دلار نیوزیلند
  • NZDCAD       دلار نیوزیلند به دلار کانادا
  • NZDCHF       دلار نیوزیلند به فرانک سوئیس
  • NZDJPY        دلار نیوزیلند به ین ژاپن

اگر به دنبال آموزش فارکس در مشهد به‌صورت حضوری و غیرحضوری با خدمات VIP هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به سایت همیار کریپتو سری بزنید و با متخصصان این امر صحبت کنید. به جرأت می‌توان گفت ‌که با تلاش خودتان و کمک سایت همیار کریپتو می‌توانید در فارکس یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید.

جفت ارزهای اگزوتیک یا نوظهور

جفت ارزهای عجیب (Exotic) جفت ارزهایی هستند که یک‌طرف آن به‌عنوان ارز پایه، همواره یکی از ارزهای اصلی بوده و طرف دیگر آن ارز یکی از اقتصادهای در حال توسعه مثل ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی، مکزیک و… قرار داشته باشند. جفت ارزهای اگزوتیک حجم کمتری در بازار فارکس دارند و ترجیحاً بهتر است در این جفت ارزها معامله نکنید چرا که اسپرد (کارمزد) بالایی دارند.

  • USDTRY دلار آمریکا به لیر ترکیه
  • EURTRY یورو به لیر ترکیه
  • USDZAR دلار آمریکا به رند آفریقای جنوبی
  • USDSGD دلار آمریکا به دلار سنگاپور

اصطلاحات فارکس

اولین قدم برای شروع معامله گری در بازار فارکس آشنایی و درک کامل اصطلاحات این بازار مالی است. در این مقاله قصد داریم تا جایی که امکان دارد تمامی اصطلاحات کاربردی و مهم فارکس را برایتان به ساده‌ترین شکل تعریف و بررسی کنیم.

برای آشنایی با دنیای ارزهای دیجیتال به ساده‌ترین شکل ممکن مقاله اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان آدمیزاد سایت همیار کریپتو را مطالعه فرمایید.

۱- مفهوم Exchange rate و کاربرد آن

با استفاده از نرخ تبدیل (نرخ برابری) می‌توانید ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنید. برای مثال فرض کنید، برای تبدیل یورو به دلار، نرخ تبدیل به ما نشان می‌دهد در ازای هر یورو، ۱.۴ دلار آمریکا به ما تعلق می‌گیرد یعنی:

Exchange rate EUR/USD= 1.14 و از این می‌توان نتیجه گرفت: Each 1 euro= 1.14$ در این مثال اگر ۷۰۰۰ یورو داشته باشید می توانید با ۷۹۸۰ دلار آمریکا تعویض کنید. این کار اصلی که در بازار فارکس انجام می‌شود، همین است یعنی سنجش ارزش ارزها و محاسبه نرخ برابری ارزها در مقابل هم.

علاوه بر مبادله‌ی ارزهای مختلف، می‌توان دارایی های دیگری را هم فارکس معامله کرد البته این دارایی‌ها جز اصلی بازار فارکس محسوب نمی‌شوند. مواردی همچون طلا، نفت، شاخص‌های بزرگ بورس دنیا مانند داوجونز، نزدک و… در بروکرهای فارکس معامله می‌شوند. کالاهای معاملاتی همچون روی، مس، نیکل، گندم، برنج و… و البته چند ارز دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و اوراق قرضه، ETF نیز در این میان قرار دارند. دقت کنید زمانیکه بخواهید روی کامودیتی ها معامله کنید باید از احبار فاندامنتال آن ها هم اطلاع داشته باشید.

۲- ارز پایه و ارز متقابل در بازار فارکس چیست؟

 وقتی شما زمانیکه که می‌خواهید در بازار فارکس معامله کنید، در حقیقت دارید ارزش یک ارز را در برابر ارزش ارز دیگری مقایسه می‌کنید. مثلاً یورو را در برابر دلار مقایسه می‌کنید.

EUR/USD: 1.13

یعنی به ازای هر یک یورو ما یک دلار و سیزده سنت دریافت می‌کنیم.

یا دلار آمریکا در برابر ین ژاپن مقایسه می‌کنید.

USD/JPY: 111.91

هر دلار برابر با یک‌صد و یازده ین ژاپن

و حالا کدام‌یک ارز پایه هستند و کدام‌یک ارز متقابل؟ همیشه ارز اول ارز پایه هست و ارز دوم ارز متقابل. به‌عبارتی‌دیگر ارز اول Base currency و ارز دوم quote currency هست. ارز پایه دلار هست و ارز متقابل ین هست.

ارز پایه در حقیقت ارزی است که مبنای آن‌یک هست. مثلاً هر یک یورو برابر است با یک دلار و سیزده سنت. ارز پایه یورو هست.

 ارز متقابل، هم ارزی است که ارز پایه را تعریف می‌کند. مثلاً هر یک دلار برابر است با یک‌صد و یازده ین ژاپن.

۳- ارز پایه چیست؟

ارز پایه ارزی است که همیشه در سمت چپ قرار می‌گیرد و مبنی قیمتی داده شده محسوب می‌شود. مثلاً در جفت ارز EUR/USD، یورو به‌عنوان ارز پایه مطرح می‌شود.

۴- ارز متقابل چیست؟

ارز متقابل همیشه در سمت راست قرار می‌گیرد. سود و زیان برحسب ارز متقابل سنجیده می‌شود. مثلاً در جفت ارز EUR/USD، دلار امریکا به‌عنوان ارز متقابل مطرح می‌شود.

برای آموزش کریپتو از صفر تا پیشرفته به سایت همیار کریپتو سری بزنید.

۵- تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش چیست؟

هنگام معامله در بازار فارکس، شما یک عدد مشخص برای معامله نمی‌بینید به بیان دیگر قیمت خرید با قیمت فروش متفاوت است. البته این در دنیای واقعی هم به همین شکل است شما وقتی بخواهید گوشی بخرید یک قیمت دارد مثلا ۷ میلیون و اگر حتی بلافاصله پس از خرید قصد فروش گوشی را داشته باشید درصدی از آن کم شده و با قیمت دیگری (کمتر) از باید فروش انجام دهید.

در بازارهای مالی هم دو قیمت وجود دارد که یکی قیمت خرید و یکی دیگر قیمت فروش هست.

برای مثال

EUR /USD     BID 1.1320       ASK 1.1350

  • BID (بید) به معنی قیمت فروش (نرخ فروش) هست.
  • ASK (اَسک) که به معنی قیمت خرید (نرخ خرید) هست.

برای مثال هنگامی‌که شما می‌خواهید در بازار فارکس EUR /USD خریداری کنید. قیمت خرید ۱/۱۳۷۱ هست و شما باید این قیمت را پرداخت کنید؛ اما وقتی‌که می‌خواهید معامله خود را ببندید باید قیمت فروش را از بازار بگیرید که مثلا ۱/۱۳۷۴ هست. اختلاف بین این دو عدد یعنی ۳ نیز اسپرد هست. (در ادامه به توضیح این پارامتر می‌پردازیم.)

می‌دانید بهترین معامله‌گر دنیا کیست؟ برای آنکه با روش معاملاتی سودآور یکی از بهترین معامله‌گران دنیا آشنا شوید، مقاله ال بروکس کیست را مطالعه کنید.

۶- اسپرد چیست؟

اسپرد (Spread) یا کارمزد درواقع اختلاف بین نرخ خرید (اسک) و نرخ فروش (بید) است.

در بازار فارکس، برای هر جفت ارز در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد. یکی قیمتی است که شما می‌توانید در آن قیمت خرید انجام دهید (این نرخ را Ask می‌گویند) و دیگری قیمتی است که شما می‌توانید در آن قیمت فروش انجام دهید (این قیمت را Bid می‌گویند) تفاوت این دو قیمت را اسپرد می‌نامیم.

اسپرد درواقع هزینه‌ای است که معامله‌گر برای انجام معامله خود می‌پردازد. دقت کنید اسپرد معامله در هر جفت ارز یا نماد با دیگری متفاوت است. اصولا جفت ارزهای اصلی اسپرد به مراتب کمتری نسبت به حفت ارزهای فرعی دارند و در این میان جفت ارزهای اگزوتیک اسپرد بسیار بالایی دارند.

عوامل تأثیرگذار در اسپرد بازار فارکس

نقدینگی و حجم بازار: در بازار فارکس یا دیگر بازارهای مالی مانند آتی یا CFD هنگامی‌که حجم معاملاتی بر روی یک دارایی زیاد باشد اسپرد و یا اختلاف خریدوفروش آن دارایی به حداقل می‌رسند. یورو به دلار محبوب‌ترین و پرحجم‌ترین جفت ارز در بازار فارکس هست و شما برای معامله در این جفت ارز کمترین اسپرد را پرداخت می‌کنید. تقریباً اسپرد در حد چند سنت هست و به صفر میل می‌کند اما فرض کنید در بروکر فارکس می‌خواهیم یک ارز دیجیتال و سهامی که نقدینگی و حجم زیادی ندارد را معامله کنیم. در این معامله اسپرد بسیار بیشتر از معامله کردن یک سهام محبوب مانند اپل و گوگل یا یک جفت ارز پرحجم هست.

زمان انجام معامله: زمان‌هایی که در دنیا بازار مالی بزرگی باز نیست یعنی زمان اداری نیست که تقریبا به وقت ایران بین ساعات ۲۴ الی ۲ بامداد است به دلیل حجم معاملات پایین، کارمزد معاملاتی بسیار افزایش می‌یابد.

برای دریافت بهترین سیگنا‌ل‌های معاملاتی همراه با ویدیو تحلیل و بررسی مهم‌ترین اخبار ارز دیجیتال عضو کانال سیگنال شوید.

۷- اهرم چیست؟

اهرم به انگلیسی (Leverage) ابزاری است که بروکرهای بازار فارکس در اختیار معامله‌گران یا همان مشتریان خود قرار می‌دهد که بتوانند مقادیر بزرگ‌تری از نماد مدنظر را با مقدار کمتری وجه در حساب خود معامله کنند. با یک مثال شروع می‌کنیم، وقتی‌که حساب شما دارای لوریج ۱:۱۰۰ (یک به صد) باشد، یعنی موجودی شما در این حالت صد باربر شده است و اگر دارایی ۱۰ دلاری داشته باشید عملاً می‌توانید معاملاتی با حداکثر حجم ۱۰۰۰ دلار باز کنید. می‌توان گفت با لوریج ۱:۱۰۰، قدرت معامله پول شما در حساب مضربی از ۱۰۰پیدا می‌کند.

توجه: استفاده از اهرم به همان اندازه که در ابتدا جذاب است، می‌تواند خطرناک نیز باشد! زیرا درست است که می‌توانید معاملاتی با حجم به مراتب بالا باز کنید اما اگر معامله شما وارد ضرر شود تنها به‌اندازه دارایی اولیه (در مثال بالا ۱۰ دلار) معامله شما باز خواهد ماند. اگر شما ۱۰ دلار ضرر کنید بروکر خودکار حساب شما را می‌بندد.

۸- بهره شبانه چیست؟ (سواپ Swap)

به تفاوت میان نرخ بهره‌های شبانه سواپ گفته می‌شود. به این معنا که اگر شما یک معامله‌ای در فارکس باز می‌کنید و مثلاً اهرم ۱:۱۰۰ دارید، عملاً ۱۰۰ برابر دارایی‌تان وارد معامله‌شده‌اید خب این افزایش پول از کجا تأمین‌شده است؟ بروکرها برای آنکه برای شما اهرم در نظر بگیرند از بانک‌ها وام می‌گیرند و بهره‌ای که باید به بانک‌ها بپردازند را از حساب شما کم می‌کنند.

به دلیل نوع معاملات فارکس که CFD است. درواقع شما مقدار سرمایه را از بروکر وام گرفته‌اید حال اگر در زمانی که ساعت کاری بروکر از ۲۴ رد شود که تایم تسویه‌حساب روزانه قراردادهای CFD بروکر با بانک‌ها است و شما هنوز معامله‌ای باز داشته باشید. باید سواپ معامله را بپردازید. دقت کنید سواپ مقدار تعیین‌شده اختلاف نرخ بانک است و حتی گاها این مبلغ مثبت خواهد بود چرا که نرخ بهره در برخی از بانک‌های خارج منفی و یا صفر هم هستند در این شرایط سواپ از دریافت می‌کنید.

مفهوم بهره شبانه در معاملات اسکلپ که کمتر از یک روز کاری معاملات باز می‌باشند کاربرد زیادی ندارد ولی درصورتی‌که یک معامله‌گری هستید که در تایم فریم‌های بالاتر معامله می‌کند و معاملات بلندمدت دارید حتماً از روش محاسبه بهره شبانه کارگزار و نرخ‌های بهره کشورهای مختلف آگاهی داشته باشید.

۹- لات چیست؟

لات (Lot) نوعی واحد اندازه گیری حجم در بازار فارکس است. اندازه حجم (Contract Size) یک معامله در بازار فارکس توسط لات دسته بندی می‌شود. در حالت استاندارد یک لات معادل ۱۰۰.۰۰۰ دلار است. اندازه یک لات در هر جفت ارز ۱۰۰.۰۰۰ واحد از ارز پایه است.

لات چیست

۱۰- پیپ چیست؟

به واحد سنجش تغییرات نرخ برابری در جفت ارزها PIPs یا Points گفته می‌شود. در بازار فارکس واحد قیمت‌گذاری جفت ارزها پیپ است. در اکثر جفت ارزها پیپ همان ۰/۰۰۰۱ جفت ارز است؛ اما در جفت ارزهای ین ژاپن هر پیپ برابر ۰/۰۱ است.

به دلیل حجم بالای معاملات در فارکس، جهت افزایش دقت در معاملات معمولاً نرخ برابری ارزها تا پنج رقم اعشار محاسبه می‌شوند و در نشان دادن جفت ارزهای ین هم از سه رقم اعشار استفاده می‌کنند. در این صورت آخرین رقم اعشار (رقم پنجم) به جای اینکه پیپ خوانده شود، به آن پیپت یا pipette (در برخی مقالات پوینت هم نامیده می‌شود) گفته می‌شود که برابر یک‌دهم یک پیپ است؛ یعنی ده پیپت برابر با یک پیپ است.

نکته: در جفت ارزهایی که یک طرف معامله ارز JPY باشد، نرخ به دو رقم اعشار ختم شود. در این نرخ‌ها رقم دوم اعشار مقدار پیپ خواهد بود. در بعضی از بروکرها که نرخ ین را با سه رقم اعشار نشان می‌دهند نیز رقم سوم اعشار، پیپت در نظر گرفته می‌شود و رقم دوم همان مقدار پیپ مورد نظر است.

به مثال های ذیل توجه کنید؛

  • اگر قیمت یورو به دلار از ۱/۳۳۸۲ به ۱/۳۳۸۴ برسد، می‌گوییم نرخ برابری ۲ پیپ افزایش یافته است.
  • اگر قیمت پوند به دلار از ۱/۸۸۵۵ به ۱/۸۷۵۷ برسد، می‌گوییم نرخ برابری پوند به دلار، ۹۸ پیپ کاهش یافته است.
  • اگر قیمت GBP/JPY از ۱۸۸/۹۹ به ۱۸۸/۸۸ برسد، می‌گوییم نرخ برابری ۱۱ پیپ افزایش یافته است.

در ادامه به بررسی یکسری اصطلاح در بازه‌ی موجودی حساب معاملاتی می‌پردازیم.

۱۱- مارجین چیست؟

مارجین به انگلیسی Margin یا بودجه احتیاطی مقداری از پول است که در یک پوزیشن یا معامله، درگیر می‌کنید. سرمایه‌ای که به‌عنوان پشتوانه هر معامله نزد کارگزار گذاشته می‌شود.

این‌گونه تصور کنید که شما یک حساب ۲۰ هزار دلاری دارید و تصمیم دارید ۲۰۰۰ یورو در مقابل دلار آمریکا (EUR/USD) بخرید. برای خرید این ۲۰۰۰ یورو، با فرض اینکه نرخ یورو به دلار آمریکا برابر ۱/۰۸۵۰ باشد، شما چه میزان دلار آمریکا باید بپردازید؟ درواقع چه میزان مارجین نیاز دارید؟ وقتی نرخ در جفت ارز EUR/USD برابر ۱/۰۸۵۰ است، یعنی ارزش هر یک یورو برابر ۱/۰۸۵۰دلار آمریکا است. پس برای خرید ۲۰۰۰ یورو، شما باید ۲۱۷۰  دلار آمریکا بپردازید.

بنابراین ۲۰۰۰ یورو برابر ۲۱۷۰ دلار آمریکا است اگر شما یک پوزیشنِ خرید ۲۰۰۰ در EUR/USD بگیرید؛ یعنی شما ۲۰۰۰ یورو در مقابل دلار آمریکا خریده‌اید، پس مقدار ۲۱۷۰ دلار از کل ۲۰۰۰۰ دلار موجودی حساب فرضی شما، بلافاصله در این معامله درگیر می‌شود.

وقتی شما حجم معامله (Volume) را به‌طور مثال روی ۰/۰۲ لات قرار می‌دهید و روی دکمه خرید کلیک می‌کنید. برای خریدِ این ۲۰۰۰ یورو ۲۱۷۰ دلار از حساب شما پرداخت می‌شود که این مبلغ درگیر شده از مانده حساب شما کسر خواهد شد. به این مقدار سرمایه که شما در معامله درگیر کردید، مارجین می‌گویند.

۱۲- بالانس چیست؟

به موجودی حساب معاملاتی درزمانی که هیچ معامله بازی نداشته باشید، گفته می‌شود. (همان موجودی کل حساب است.)

۱۳- تسویه چیست؟

تسویه (Equity) یا مانده خالص حساب، برابر است با موجودی کل حساب، به‌علاوه مقدار سود یا ضرر پوزیشن‌های باز در لحظه

 سود یا زیان متغیر ⁼ اکوئیتی+ بالانس

به‌عبارتی‌دیگر اگر شما هیچ معامله بازی نداشته باشید میزان اکوئیتی با میزان موجودی حساب کل شما یعنی بالانس برابر است اما اگر معامله باز داشته باشید، مقدار سود و یا ضرر آن معامله در مقدار موجودی کل تأثیر داده خواهد شد.

۱۴- سطح مارجین چیست؟

اصطلاح سطح مارجین (Level Margin)، همان نسبت اکوئیتی به مقدار مارجین است (به درصد).

سطح مارجین ⁼ اکوئیتی تقسیم‌بر مارجین × ۱۰۰

یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که یک معامله‌گر در بازار فارکس باید با آن آشنا باشد سطح مارجین است؛ زیرا با این مقدار، بروکر محاسبه می‌کند که شما برای ادامه معاملات خود، چه میزان اعتبار دارید. سطح مارجین در هر بروکر متفاوت است و هر بروکر طبق قوانین داخلی خود این مقدار را به شما اعلام می‌کند. به این ترتیب هرچه میزان درصد مارجین لول حساب شما عدد بالاتری را نشان دهد، شما اعتبار بیشتری برای معاملات بیشتر را در بروکر دارید. همین موضوع برعکس نیز صادق است؛ یعنی اگر میزان سطح مارجین شما به عدد %۱۰۰برسد، یعنی میزان اکوئیتی موجودی حساب شما با میزان مارجین برابر شده. شما مجاز به باز کردن معامله جدید نخواهید بود تا زمانی که معاملات قبلی خود را ببندید.

برای آموزش متاورس به سایت همیار کریپتو مراجعه کنید. در این سایت هر آنچه که باید درباره متاورس بدانید، شامل ویدیو و مقاله وجود دارد.

۱۵- مارجین کال چیست؟

مارجین کال یا کال مارجین (call Margin) شاید یکی از تلخ‌ترین تجربه‌هایی است که تقریباً تمام معامله گران ناشی یا طمع‌کار در بازار فارکس آن را تجربه کردند. کال مارجین حالتی است که مجموع میزان ضررهای اعمال شده در مانده حساب شما از میزان موجودی حساب شما بیشتر باشد. زمانی که کال مارجین می‌شوید بروکر میزان موجودی شما را به‌عنوان تسویه حساب ضبط می‌کند و شما تا زمان واریز وجه امکان انجام هیچ معامله‌ای را ندارید. چرا که کل دارایی‌تان را از دست ‌داده‌اید.

۱۶- اوت استاپ Stop Out Level

همان‌طور که گفتیم مارجین کال می‌تواند باعث از دست رفتن کل سرمایه گردد. همچنین ممکن است گاهی اوقات به‌خاطر یک اتفاق مهم یا خبری خاص نرخ قیمت‌ها ناگهان دچار نوسانات شدیدی شود که درنهایت به ضرر مشتری تمام شده و شاید کال مارجین شود. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، بروکرها اقدام به طرح اصطلاح استاپ اوت کردند. هر بروکر مقدار استاپ اوت مختص به خود را دارد. اکثر بروکرها حداقل این مقدار روی %۲۰ تعیین شده؛ یعنی اگر میزان ضرر معاملات شما در یک نوسان شدید قیمتی، به‌اندازه‌ای زیاد شود که میزان اکوئیتی حساب شما به اندازه %۲۰ مقدار موجودی کل برسد، معامله شما به‌صورت اتوماتیک به جهت سیو %۲۰ از مانده حساب، بسته خواهد شد.

آشنایی با سایر دستورات معاملاتی

غیر از انواع دستوراتی که برای ورود به معاملات نزد کارگزار قابل تعریف هست دستورات دیگری نیز وجود دارند که از جنبه‌های مختلف مدل معاملات را برای کارگزار مشخص می‌کند.

از مهم‌ترین این دستورات که برای معاملات فعال و باز تعریف می‌شود (تیک پرافیت و استاپ لاس) Stop Loss و Take Profit هستند. سفارش‌های دیگری نیز بین کارگزاران وجود دارد که قابلیت‌های دیگری را به معامله‌گر برای انجام معاملات ارائه می‌دهد مانند سفارش OCO (One cancel the other)، در این سفارش دو دستور به هم ربط پیدا می‌کنند. فعال شدن هر کدام به‌صورت خودکار دستور مرتبط را باطل می‌کند.

۱۷- Stop Loss یا Cut Loss

از خانواده دستورات استاپ هست. این دستور برای کارگزار مشخص می‌کند در صورتی که معامله وارد ضرر شد در چه قیمتی کارگزار معامله را با زیان متوقف کند.

۱۸- هدف قیمتی- تیک‌پرافیت Take Profit

تارگت یا تیک‌پرافیت Take Profit دستوری از خانواده دستورات لیمیت هست. این دستور برای کارگزار مشخص می‌کند درصورتی‌که معامله وارد سود شد کارگزار معامله را با چه میزان سود ببندد.

۱۹- انواع معاملات در بازار فارکس

هر نوع معامله در بازار فارکس با مشخص شدن چهار شاخص دستوری انجام می‌پذیرد:

  • نوع جفت ارز
  • حجم معامله
  • تعیین دستور خرید یا فروش
  • قیمت ورودی

معاملات در بازار فارکس به دو شکل کلی انجام می‌پذیرد:

  1. Market Order
  2. Pending Order

۱- معامله فوری (سفارش آنی) Instant Execution- Market Orders

برای انجام معاملات به‌صورت دستی و لحظه‌ای بر اساس نرخ‌های موجود که همین الان قرار است انجام گیرد از گزینه Instant Execution استفاده می­شود. در این نوع معامله درخواست شما سریعاً بررسی‌شده و در همان لحظه انجام می­گیرد.

۲- سفارش شرطی Pending Order

سفارش و دستوری که بر اساس قیمت حال حاضر بازار تعیین نشود بلکه بر اساس تغییرات قیمت دستور ورود به بازار تنظیم گردد دستورات معلق نامیده می‌شود. سفارش شرطی زمانی تنظیم می‌کنیم که یک سطح مهم وجود دارد و احتمال می‌دهیم قیمت به آن سطح واکنش نشان دهد. در ابتدایی‌ترین سطح آن، شما توسط این دستورات به بازار اعلام می‌کنید که می‌خواهید در یک قیمت مشخص، وارد یک موقعیت شده و یا از آن خارج شوید. اگر بازار به آن قیمت نرسد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد یعنی سفارش شما فعال نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر قیمت جفت ارز EUR/USD برابر ۱/۴۳۲۸باشد، معامله‌گر می‌تواند یک دستور به کارگزار ارسال کند که اگر قیمت به ۱/۴۴۲۱ رسید، خرید یا فروشی برای وی انجام دهد. دستورات معلق نسبت به دستورات بازاری دارای یک پارامتر اضافی یعنی زمان هست. در زیر دو نمونه از این دستورات بسته به جهت و قیمت توضیح داده می‌شود.

الف: (GTC (Good till cancelled

دستوری که تا زمانی که معامله‌گر آن را باطل نکند در بازار آماده فعال شدن باقی می‌ماند.

ب: (GFD (Good for day

دستوری که تا پایان همان روز کاری اعمال دستور آماده باقی می‌ماند و در صورت اتمام روز کاری دستور غیرفعال می‌شود. اتمام روز، ساعت توافقی کارگزار هست که از قبل به اطلاع سرمایه‌گذار رسیده است. اغلب کارگزاران ساعت ۲۴ گرینویچ را پایان روز کاری خود قرار می‌دهند و دستورات GFD در صورت فعال نشدن در این ساعت ابطال می‌شود.

۲-۱- Buy Stop

Buy Stop یک دستور شرطی یا Pending Order به معنای «بخر به شرط» است. وقتی گزینه دستور شرطی را روی Buy Stop قرار می‌دهید، در واقع دارید سفارش خریدی بالاتر از قیمت جاری ثبت می‌کنید. به‌بیان‌دیگر، شما آغاز روند صعودی را بالاتر از قیمت فعلی بازار می‌بینید و صبر می‌کنید تا سطح مورد نظرتان شکسته شود و بعد وارد معامله‌ی خرید می‌شوید. Buy Stop یک دستور خرید بالقوه است که با افزایش قیمت و رسیدن به قیمت مورد نظر شما اجرا می‌شود.

Buy Stop به کارگزار شما می‌گوید که شما قصد دارید یک جفت ارز را به قیمت مشخصی بخرید.

۲-۲- Sell Stop

شما توسط دستور شرطی Sell Stop نیز شرطی را برای فروش دارایی خود تعیین می‌کنید و سفارش فروش خود را پایین‌تر از قیمت جاری بازار قرار می‌دهید. چه موقع این کار را انجام می‌دهید؟ وقتی‌که تصور می‌کنید آغاز روند نزولی، پایین‌تر از قیمت فعلی بازار خواهد بود پس صبر می‌کنید تا سطح موردنظر شما به پایین بشکند و بعد وارد معامله‌ی فروش می‌شوید. در واقع، یک دستور فروش بالقوه تعیین می‌کنید که با کاهش قیمت و رسیدن آن به عدد مورد نظر شما، اجرا می‌شود. این سفارش زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت تعیین شده توسط تریدر کمتر از قیمت بازار باشد. زمانی از این سفارش استفاده می‌کنیم که منتظر شکست یک سطح مهم باشیم. در این حالت سفارش مد نظر را در قیمتی پایین‌تر از قیمت حال حاضر بازار ثبت می‌کنیم.

۲-۳- Sell Limit

Sell Limit یک دستور شرطی دیگر، به معنای «بفروش به شرط» است که یعنی گذاشتن سفارش فروش، بالاتر از قیمت فعلی بازار. وقتی یک معامله‌گر آغاز روند نزولی را بالاتر از قیمت فعلی بازار می‌بیند و معتقد است که بازار بالا می‌رود و سپس ریزش می‌کند، این دستور فروش بالقوه را که با افزایش قیمت و رسیدن به قیمت مورد نظر اجرا می‌شود، به کارگزاری خود اعلام می‌کنید.

۲-۴- Buy Limit

این دستور شرطی نیز مربوط به معاملات خرید شماست. شما با این دستور، یک سفارش خرید پایین‌تر از سطح قیمت جاری باز می‌کنید. وقتی تصمیم می‌گیرید با Buy Limit کار کنید که آغاز روند نزولی را پایین‌تر از قیمت فعلی بازار ببینید؛ یعنی معتقدید که بازار یک ریزش کوچک خواهد داشت و مجدداً بالا می‌رود. از همین رو، توسط Buy Limit برای کارگذار مشخص می‌کنید که معامله‌ی شما را با کاهش قیمت و رسیدن به قیمت مشخص شده‌تان، انجام دهد.

Buy Stop

دوره جامع آموزش فارکس

مجموعه همیار کریپتو دوره جامع آموزش فارکس را طبق استانداردهای بالایی طراحی کرده است. این دوره به‌صورت کاملاً عَمَلی و کاربردی تعریف‌شده است یعنی پس از پایان هر جلسه شما در آزمونی شرکت می‌کنید تا نقاط ضعفتان شناسایی شود و همان‌جا در پایان جلسه توسط استاد و پشتیبان رفع اشکال شود. در طول هفته نیز می‌توانید از راهنمایی‌های پشتیبان استفاده کنید تا به سؤالاتتان پاسخ داده شوند.

دوره جامع آموزش فارکس به‌صورت صفر تا صد طراحی شده تا احتیاجی به هیچ دوره آموزشی دیگری نداشته باشید حتی از علمی که در تحلیل تکنیکال یاد گرفته‌اید، بتوانید در بازارهای مالی دیگر مانند ارز دیجیتال هم استفاده کنید.

یکی از عوامل اصلی موفقیت در بازارهای مالی ثبت معاملات است بدین منظور مجموعه همیار کریپتو دفترچه پلن معامله گری مختص دانشجوهای فارکس و ارز دیجیتال طراحی کرده است. شما در طول دوره معاملاتتان را در این دفترچه ثبت می‌کنید و ما معاملاتتان را بررسی می‌کنیم تا بازهم بتوانید بهتر نقاط ضعف و قدرت خودتان را بشناسید.

دوره جامع آموزش فارکس شامل هدایایی از قبیل؛

۱- دریافت دوره جامع ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال کلاسیک به‌صورت کاملاً رایگان

۲- از ابتدای شروع دوره جامع آموزش فارکس، به مدت سه ماه در کانال VIP تلگرام عضو خواهید شد تا در حین آموزش بتوانید سود کسب کنید. عملکرد کانال در سایت همیار کریپتو قابل روئیت است.

۳- دریافت دفترچه پلن معاملاتی به‌صورت رایگان

۴- شرکت در جلسات کوچینگ به‌صورت رایگان

در صورتی که داوطلب شرکت در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد به‌صورت حضوری هستید از طریق سایت همیار کریپتو اقدام کنید همچنین دوره‌های غیرحضوری با بهترین کیفیت به‌صورت نیمه‌خصوصی برگزار می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
لینک کوتاه : https://eghtesadafarin.com/?p=239561

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

مجموع دیدگاهها : 3
  1. من خیلی دنبال آموزش جامع فارکس و اصطلاحات بودم این مقاله به شدت کامل بود

  2. مقاله خوبی بود

  3. ممنون از مقاله‌ای که نوشتید، خیلی کامل بود عملا تمامی مفاهیم فارکس توضیح داده بود… خیلی هم روان بود! دمتون گرم…. میخواستم بدونم همیار کریپتو آموزش خصوصی فارکس هم داره؟

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصاد آفرین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.